فرق سیم و کابل افشان و مفتولی | کابل افشان بهتره یا کابل مفتولی؟

در این مقاله به معرفی انواع سیم و کابل برق افشان و کابل مفتول و تفاوت اصلی این دو نوع کابل پرمصرف و پر فروش پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتول چیست - نید صنعت

کابل مفتولی بهتر است یا کابل افشان 

امروزه زندگی بدون برق بسیار سخت و یا غیر ممکن است و به راستی که  نبض زندگی هزاره سوم با برق می‌زند! انرژی الکتریکی پس از تولید در نیرگاه ها باید به سمت شهر منتقل شود که این عمل، یعنی انتقال توسط سیم و کابل برق فشار ضعیف صورت می‌گیرد. این دسته از سیم و کابل  در دو نوع افشان  و مفتول تشکیل شده اند که هر یک قابلیت ها، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. سوالی که صنعتگران با آن رو به رو هستند و آن‌ها را دچار سردرگمی می‌کند تفاوت کابل افشان و مفتول است. کابل افشان بهتر است یا کابل مفتولی؟

آنچه در این مقاله خواهیم خواند عبارتند از :

  • سیم و کابل افشان چیست؟
  • سیم و کابل مفتولی چیست ؟
  • تفاوت سیم و کابل افشان و مفتولی چیست ؟
  • کابل مفتول بهتر است با کابل افشان ؟

سیم و کابل افشان چیست؟

سیم افشان

سیم برق افشان، از رشته سیم‌های نازک مس که توسط یک لایه عایق از جنس PVC احاطه شده اند تشکیل شده است. کاربرد سیم افشان وظیفه انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگرا را عهده دار است. جنس هادی آن از رشته‌های مس آنیل شده است. سیم برق افشان بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. سطح مقطع سیم برق افشان از سایز 0.75 میلی‌متر مربع آغاز شده و تا مقطع 300 میلی‌متر مربع وجود دارد. سیم برق افشان در سیم کشی ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، سیم کشی تابلو برق خانگی و صنعتی و... بسیار کاربرد دارند.

کابل افشان

از در کنار هم قرار گرفتن یک یا چند سیم افشان در یک عایق کابل برق افشان تشکیل می‌شود. ویژگی های کابل افشان مانند سیم افشان است. در واقع کابل افشان، کابلی انعطاف پذیر که معمولا از دو لایه عایق PVC در آن استفاده می‌شود یک لایه عایق سیم ها و یک لایه عایق کل کابل است. جنس هادی کایل افشان از مس آنیل شده است. کابل برق در سیم کشی های پر پیچ و خم و در مواردی که لازم است کابل ها جابه‌جا شوند مناسب است.

انواع کابل افشان چیست؟

کابل افشان به روش های گوناگونی تقسیم بندی می شود. برای نمونه براساس سطوح ولتاژ به صورت زیر می باشند:

کابل قدرت افشان
این کابل در پست های انتقال برق، فضاهای خارجی، نیروگاه های توزیع برق و...کاربرد دارد. کابل قدرت افشان ولتاژهای برق را در دامنه های وسیع تری منتقل می کند. سطح مقطع و تعداد رشته های این کابل ها گوناگون است. از بین انواع کابل قدرت افشان کابل افشان فرمان و کابل کنترل افشان تعداد رشته های بیشتری دارند.

کابل سبک یا کابل فشار ضعیف
موارد استفاده از این کابل ها بیشتر در لوازم منزل، وسایل برقی، ماشین آلات و برخی تجهیزات الکتریکی بعنوان کابل رابط و ورودی می باشد.
همچنین کابل های افشان از نظر ولتاژ به انواع 300 تا 500 تقسیم می شوند. اما در مجموع این نوع کابل به دو گروه گرد و تخت دسته بندی می شوند.

کاربرد کابل افشان

از کابل های افشان به علت انعطاف پذیر بودن در فاصله های کوتاه استفاده می گردد، در مجموع این کابل کاربرد های مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

  • در شبکه های انتقال و توزیع جریان الکتریکی
  • امور مهندسی سیگنال های صوتی و صدا
  • سیستم های روشنایی
  • صنعت حمل و نقل و هواپیمایی
  • اتصالات داخلی  خودرو و خودرو سازی
  • اتصال در لوازم برقی

سیم و کابل برق افشان چیست

سیم و کابل مفتولی یا خشک چیست؟

سیم برق مفتولی

سیم برق مفتول که آن را با نام سیم خشک نیز می‌شناسند از رشته ضخیم مس و یک لایه عایق پی وی سی تشکیل شده است. از آنجایی که ضخامت هادی سیم زیاد است انعطاف پذیری پایینی دارد. سیم برق مفتولی هدایت پذیری بسیار مناسبی دارد و هادی آن مس کلاس 2 است. این سیم در سیم کشی های ثابت که نیاز به تغییر مسیر سیم‌کشی نیست بسیار کاربرد دارد.

کابل مفتولی

همانطور که می‌دانیم کابل برق از در هم تنیدن چند سیم برق در کنار هم تشکیل می‌شود. کابل برق مفتولی نیز از کنار هم قرار سیم برق مفتولی تشکیل می‌شود. به کابل خشک شهرت فراوان دارد. انعطاف پذیری پایین و رسانایی بسیار بالا از ویژگی های بارز این کابل است. عایق ایمن کابل از جنس پلی وینیل کلرات است و بسیار مقاوم و مستحکم در برابر تنش و فشار های مکانیکی است. در بسیاری از پروژه های بزرگ و کوچک صنعتی، نیروگاه ها، پست های توزیع برق و... بسیار کاربرد دارد.

سیم و کابل مفتولی چیست

کابل NYY مفتول است یا افشان؟

شاید در هنگام خرید سیم و کابل به بعضی حروف برخورد کرده باشید مانند NYY، NAYY و... . اما این حروف چه چیزی را نشان می‌دهند؟ باید گفت که این حروف برگرفته از استاندارد VdE آلمان است که نوع کابل را تعیین می‌کند. در مورد کابل NYY این حروف به این صورت است که حرف N بیان می‌کند که هادی کابل از جنس فلز مس مفتولی است و حرف Y نیز نشان می‌دهد که عایق کابل از جنس پی وی سی (پلی وینیل کلراید) است. از آنجایی که حرف Y دوبار تکرار شده است، بنابراین کابل دارای دو لایه روکش PVC است.

انواع کابل مفتولی

کابل های مفتولی براساس میزان ولتاژ از 300 تا 500 یا 450 یا 750 گروه بندی می شوند. همچنین تقسیم بندی کابل مفتول به صورت زیر نیز می باشد:

  • کابل خشک NYNR
  • کابل مفتول تک رشته
  • کابل مفتول NYY

کاربرد کابل مفتولی

  • در محیط های خشک و مرطوب میتوان از این کابل استفاده کرد.
  • برای انتقال اطلاعات در فاصله های طولانی کاربرد بسزایی دارد.
  • ساخت تابلو برق، توزیع برق نیروگاه ها کابل کشی در لوله های خرطومی، ساده و...
  • در زیر و روی گچ دیوارهای آجری و بتنی استفاده می گردد.
  • در صورتی که کابل کشی به شکل افقی انجام گردد، کابل مفتولی انجام کار را آسان تر و سریعتر می کند.
  • میتواند در درون و بیرون ساختمان، در زیر زمین و داخل دیوار نصب شود.

تفاوت سیم و کابل افشان و مفتولی

با توجه به این که کابل مفتول و افشان را معرفی کردیم دریافتیم که این دو کابل وظیفه انتقال انرژی الکتریکی و جریان برق از یک محل به محل دیگر هستند. اما کابل مفتولی یا کابل افشان تفاوت این دو نوع در چیست؟ در این قسمت قصد داریم به تفاوت‌های آن ها بپردازیم. همانطور که کابل از به هم پیوستن چند سیم در کنار هم تشکیل شده است پس موارد ذکر شده هم برای سیم مفتول و هم سیم افشان مطرح است و فقط مربوط به کابل برق افشان و مفتول نیست.

انعطاف پذیری

شاید بارزترین و مهمترین فرق کابل افشان و کابل مفتولی انعطاف پذیری آن ها است. هادی کابل افشان مس کلاس 5 است در حالی که هادی کابل مفتول مس کلاس 2 است. مس کلاس 5 بسیار نرم تر از مس کلاس 2 است. علاوه بر آن ضخامت هادی کابل مفتول بسیار بیشتر از کابل افشان است. با توجه به این دلایل کابل افشان انعطاف پذیرتر از کابل مفتول است.

مقاومت اهمی

مقاومت اهمی رسانا با مقطع آن رابطه معکوس دارد. یعنی هر چه مقدار سطح مقطع هادی بزرگتر باشد مقاومت اهمی آن کمتر است. بنابراین کابل برق مفتولی مقاومت اهمی کمتری نسبت به کابل افشان دارد. توجه داشته باشید که مقاومت اهمی هر چه کمتر باشد سیم یا کابل جریان برق را با کیفیت بهتری منتقل می‌کنند و افت ولتاژ کمتری ایجاد می‌شود.

 میزان استحکام

سیم یا کابل برق مفتولی بیشتر در زیر زمین و درون دیوار کابل کشی می‌شود بنابراین باید استحکام آن بیشتر باشد. پس از دیگر تفاوت سیم افشان و مفتولی می توان بیان کرد که اتسحکام و استقامت کابل مفتولی از کابل افشان بیشتر است.

قیمت

قیمت همیشه جزء ملاک های جدانشدنی در بررسی کالاهای صنعتی است. در این مورد باید گفت قیمت کابل برق مفتولی از قیمت کابل افشان کمتر است. البته منظور از قیمت کابل در یک سایز مشخص است برای مثال قیمت کابل افشان 2 در 2.5 از قیمت کابل مفتولی 2 در 2.5 بیشتر است.

 کابل مفتول (خشک) بهتر است یا کابل افشان؟

شاید این سوال در ذهن شما خطور کرده باشد که با توجه به تفاوت‌هایی سیم و کابل مفتول و افشان دارند، کدام کابل بهتر است کابل مفتول یا افشان؟ در پاسخ باید گفت تفاوت های این دو کابل سبب شده تا کاربرد آن‌ها نیز متفاوت باشد با این که هدف هر دو آن‌ها انتقال جریان الکتریکی است. کابل مفتولی برای کابل کشی طویل و طولانی، دفن در زمین یا دیوار، محل هایی که کابل در معرض لرزش، فشار و نیروی خارجی است و مسیر های با پیچ و خم کمتر مناسب است. اما در سوی دیگر کابل افشان برای کابل کشی مسیرهای مارپیچ، تابلو برق، تابلو کنترل، سیم کشی ساختمان و ماشین آلات صنعتی مناسب تر خواهد بود. البته جهت راهنمایی بیشتر در زمینه خرید سیم و کابل برق می‌توانید مقاله راهنمای خرید سیم و کابل برق را مطالعه کنید.

کابل افشان بهتر است یا کابل مفتولی

 

در مقاله به بررسی ابتدا به معرفی ویژگی‌ها، مشخصات و کاربردهای سیم و کابل افشان و مفتول پرداختیم. سپس تفاوت این دو نوع کابل برق فشار ضعیف را بیان کردیم. از جمله تفاوت آن ها به انعطاف پذیری، مقاومت اهمی، استحکام و قیمت اشاره کردیم. در پایان نیز بررسی کردیم که هر کدام در چه محیطی مناسب‌تر است.

همچنین برای مطالعه موارد بیشتر به لینک های زیر در نیدصنعت مراجعه فرمایید:

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید