کابل برق با روکش پی وی سی PVC

معرفی کابل PVC

کابل PVC چیست

کابل PVC چیست؟

این کابل از ماده ای تشکیل شده است که پلی‌ وینیل‌ کلراید یا PVC نامیده می شود. PVC عایقی مناسب در مقابل جریان الکتریسیته است که در بسیاری از کابل ها به عنوان روکش استفاده م شود. کابل PVC نوعی عایق است که در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی مقاوم است و بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که نصب این کابل آسان است و استفاده از آن را ترجیح می دهند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت سیم و کابل می توانید به کارشناسان این حوضه در نید صنعت مراجعه فرمایید.

کابل PVC چه کاربردی دارد؟

PVC یکی از پلیمرهای کاربردی در صنایع گوناگون می باشد. این کابل با توجه به خاصیت ضد حریق، ضد آب، مقاومت، سبکی و مزایای دیگردر کارخانه ها و تولید کننده های روشویی کابینتی کاربرد دارند.

مصارف خانگی: این کابل ها در تجهیزات خانگی، سیم کشی ساختمان، لوازم الکتریکی و مدارها کاربرد دارند. در فضاهایی که دمای بالایی وجود دارد مثل آشپزخانه از این کابل ها استفاده می شود.
مصارف صنعتی: این کابل ها در صنایع گوناگون مانند در زیر دریایی ها، سیم های کشتی، کابل کشی منبع تغذیه و عملیات معدن کاربرد دارند.
مصارف کشاورزی: این کابل ها مورد مناسبی برای به کارگیری در زمین های کشاورزی می باشند. این کابل ها از نظر اقتصادی به صرفه هستند و نسبت به نور خورشید مقاوم هستند.

مزایا و خواص کابل PVC

  • این کابل ها برخلاف کابل های XLPE از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند زیرا قابل بازیافت هستند به همین دلیل مورد استفاده زیادی دارد. همچنین از کابل های قبلی می توان در ساخت کابل های جدید بهره برد.
  • بسیار مستحکم هستند و مقاومت زیادی در مواجهه با خوردگی، سایش، آب، مواد شیمیایی و روغن ها دارند. ضد آب نیز می باشند بنابراین می توان در صنایع مختلف از آنها استفاده کرد.
  • کاربرد این کابل در خدمات گوناگون از جمله کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی محدودیت ندارد.
  • این کابل می تواند حرارتی تا بالای 90 درجه سانتی گراد را تحمل کند بنابراین در فضاهایی با حرارت زیاد قابل استفاده است.
  • کابل PVC کاملا انعطاف پذیر است وبا تغییر دما شکل آن تغییر می کند.
  • این کابل با تنوعی که دارد دارای کاربرد وسیعی بسته به نیاز کاربر می باشد.
  • باتوجه به امنیت فیزیکی این کابل می توان آن را در آشپزخانه به کار برد.
  • مقاوم در مقابل نور مستقیم آفتاب، رطوبت، سرما و فشار های مکانیکی که کاربرد آن در فضاهای باز را آسان تر می کند.
  • این کابل می تواند در یک بازه زمانی محدود تا دمای 250 درجه سانتی گراد را تحمل کند.
  • خاصیت پلیمری کابل PVC انعطاف پذیر است به همین دلیل می تواند نرم کننده و افزودنی بپذیرد.

انواع کابل PVC

کابل ها با روکش PVC انواع مختلفی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

PVC  مقاوم به سرما: این نوع کابل دارای نیروی مکانیکی زیاد و انعطاف بالا می باشد. ساختار آن حاوی وینیل استات چند پلیمری و وینیل کلرید می باشد. این کابل می تواند سرمای 0 درجه تا 50 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

PVC  مقاوم به گرما: این کابل در مقابل فشار و ضربه از لحاظ الکتریکی بسیار مقاوم است. این کابل تحمل دمایی تا 105 درجه سانتی گراد را دارد و می تواند جریان الکتریکی را به آسانی عبور دهد.

PVC  ویژه: این کابل دارای خواص الکتریکی و مکانیکی بسیار خوبی در قیاس با استانداردهای معمولی می باشد. قدرت و انعطاف پذیری این کابل، کاربرد آن در قسمت های دشوار و پیچیده را آسان می سازد.

PVC مقاوم به روغن: همانطور که در ساختار این کابل ها از پلاستیک پلیمری PVC استفاده شده است نسبت به مواد روغنی وشیمیایی مقاوم هستند. روغن و مواد شیمیایی می توانند به داخل کابل نفوذ کنند و روی کارکرد آن اثر بگذارند.

تفاوت کابل PVC و XLPE

در ادامه به تفاوت کابل PVC و XLPE می پردازیم:

  • این کابل ها به لحاظ فیزیکی و مکانیکی باهم متفاوت هستند
  • رنگ های متفاوت از هم دارند
  • کابل PVC ارزان تر است
  • کابل  XLPE می تواند 250 درجه سانتی گراد ر ثانیه را تحمل کند اما PVC  قادر به تحمل 160 درجه سانتی گراد در ثانیه است
  • کابل های  PVC رطوبت بیشتری دارند
  • کابل های XLPE ماندگاری بیشتری دارند

سخن آخر

امروزه کاربرد کابل های PVC از اهمیت بالایی برخوردار است. این کابل با توجه به خاصیت قابل بازیافتی ای که دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و با طبیعت نیز سازگار هستند. در این مطلب به تعریف کابل PVC، کاربرد و مزایا، انواع مختلف PVC و تفاوت آن با کابل XLPE پرداخته شد.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید