کابل اعلام حریق چیست انواع و کاربرد

یکی ازمهم ترین اجزا سیستم های اعلام است. و جز اصلی ترین سیستم های اعلام حساب می شود

کابل اعلام حریق چیست انواع و کاربرد

کابل اعلام حریق چیست؟

از وظیفه ی اصلی این کابل حفظ ایمنی و مانع از آتش سوزی است، استفاده از این کابل امر بسیار مهمی محسوب می شود زیرا از آسیب ها و صدمات جانی و مالی جلوگیری می کند.
از توانایی این کابل تحمل کردن حرارت و شعله مستقیم در یک زمان مشخص است و درکلیه ی سیستم های اعلام حریق باید از سیم و کابل نسوز استفاده کرد.
هادی این کابل ها از جنس مس و توسط سیلیکون عایق شده است، یک لایه شیلد از داخل شدن نویز جلوگیری می کند و روکش بیرونی این کابل ها هم ازجنس پلیمر های ترموپلاستیکو یا LSZH  فاقد هالوژن است.

کابل اعلام حریق دارای خاصیتHalogen freeمی باشد که بدون گازهای سمی و کشنده و هالوژن هستند و مسمومیتی انتشار نمی کند و به همین خاطر برای سلامت انسان و محیط زیست مورد مناسبی حساب می شود در ساختمان این کابل هیچ گونه مواد سربی مثل کروم؛جیوه استفاده نشده و برای تولید این کابل از مواد پلاستیکی استفاده میشود.
امروزه از این کابل ها در کابل کشی صنعت های مختلفی مثل هواپیما،راه آهن و ساخت وساز ساختمان ها استفاده می شود چون گاز سمی تولید نمی شود و مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد.

انواع کابل اعلام حریق چیست؟

1)کابل شیلدار:

شامل یک لایه ی داخلی به نام محافظ است و نقش این محافظ سبب می شود تا اطلاعات داخل کابل حفظ شود و از صدمه دیدن مدار جلوگیری می کند و نقش دیگر این لایه سبب می شود که اختلال بین کابل ها و میدان مغناطیسی که در حوالی یکدیگر قرار دارند جلوگیری کند و جنس این کابل از فلز های رسانا است.

انواع کابل شیلدار اعلام حرق عبارت است از:

  • شیلد بافته شده:نکته ای که باید در هنگام خرید توجه کنیم این است تاجایی که امکان دارد این نوع شیلد بافته شده نباشد چون بسیار نازک هستند و باعث می شود در اثر وقوع آتش سوزی به سرعت ذوب می شوند.
  • شیلد نواری:این نوع کابل به یکی از بهترین کابل اعلام حریق تبدیل شده است به این دلیل که موج های مغناطیسی پیرامون را دفع می کنند.
  • شیلد ترکیبی:قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و به شکلی ساخته  شده اند که اگر دراثر شرایط نامناسب یکی از شیلد ها پاره شود ، شیلد بعدی به وظیفه ی خود ادامه می دهد .
  • شیلد بافت چند لایه:همان گونه که از اسم آن معلوم است این شیلد از چند لایه ساخته شده و به همین خاطر قیمت زیادی نسبت به بقیه مدل ها دارد.

2)کابل ضد حریق سیلیکونی:

این نوع کابل در سایز و ابعاد گوناگونی تشکیل شده و به این خاطر تنوع بسیار زیادی در بازار دارند. این نوع کابل در دمای -60 تا +250 درجه سانتی گراد مقاومت بالایی دارند و دارای یک روکش سیلیکون نسوزاست. از دیگر ویژگی های این کابل شامل موارد زیر است :

  • در برابر جریان بالا مقاومت خیلی خوبی دارند و سبب می شود که از احتمال وقوع ناگهانی آتش سوزی جلوگیری کند.
  • شکل پذیری این کابل بسیار سریع است و این امر سبب سازگاری با محیط های گوناگون می شود.
  • در زمان رو به رو شدن با شرایط جوی و رطوبت بالا مقاومت خیلی بالایی دارد.
  • در برابر نورها مثل مادون قرمز و فرابنفش مقاوم است.
  • دود به وجود آمده در آتش سوزی بسیار ناچیز است و این امر باعث بهتر و راحتنفس کشیدن انسان می شود.

انواع کابل اعلام حریق

ساختار کابل اعلام حریق

این کابل شامل یک هادی از جنس رشته های مسی قلع اندودشده است این کابل از یک لایه محافظی از جنس آلومینیوم است، به علت وجود نویز در محیط از یک محافظ آلومینیومی استفاده تا از عوامل منفی که بر روی انتقال سیگنال تاثیر گذار است پیشگیری می کند.
این لایه محافظ آلومینیومی شامل دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی سیم است که وظیفه ی این لایه های پوششی خالی کردن نویز های مزاحم است تا هیچ گونه مشکل و آسیبی در انتقال سیگنال ها نباشد. و در آخر کل سیستم این کابل از یک روکشی از جنس سیلیکون تشکیل شده تا سیستم کابل را در برابر شعله و حرارت مقاوم کند.

کابل اعلام حریق چند رشته است؟

این کابل ها می توانند تک رشته، 2رشته، 3 رشته و 4رشته باشند و سطح مقطع آن ها براساس کارآیی که دارند متفاوت است. کابل هاب ضد حریقی که در تشخیص دتکتورها نقش دارند تغلب سطح مقطع 1.5 میلی متری دارند وکابل هایی که در سیستم های هشدار مثل آژیر نقش دارند دارای سطح مقطع 2.5 میلی متر هستند.

بیشترین تعداد رشته هایی که دراین کابل ها دیده می شود 4 رشته است که شامل 4مغزه ی مستقل، برای ارسال اطلاعات متفاوت است

استفاده از سیم چند رشته،چون قابلیت انتقال همزمان اطلاعات مختلف را دارند از پخش حریق جلوگیری می کند و در دادن اظلاعات به موقع بسیار تاثیر گذار است. و از این کابل اعلام حریق با 4 رشته،یکی از معروف ترین انواع سیستم های اعلام حریق است .

هم اکنون از کابل های حریق 2 یا 3 رشته بیشترین کارآیی را دارد زیرا انرژی کمتری مصرف می شود و به همین دلیل می توانیم از این کابل برای جلوگیری از حریق استفاده کنیم و روکش این کابل ها سیلیکونی و پلاستیکی اند که مقاومت بسیار زیادی دارند.

کاربرد کابل اعلام حریق

کاربرد های کابل اعلام حریق چیست؟

از کارآیی این کابل ها می توان به جهت بالا بردن سطح ایمنی، اطفا و اعلام حریق نام برد. و به همین خاطر است که در مجتمع های تجاری، مرکز فرماندهی آتش،مدارس و موسسه های آموزشی،بیمارستان ها، هتل ها، سیستم های کنترل،سیستم های اعلام و ارتباط صوتی و.... کاربرد دارند.

  • ساختمان ها و مراکز تجاری

استفاده از این کابل به عنوان یکی ازمهم ترین اجزا اصلی سیستم های اعلام حریق در ساختمان و مرکز های تجاری است زیرا به سرعت اطلاعات حرارت و دود را به سرعت ارسال می کند و به مدیران ایمنی این امکان را می دهد تا به هنگام حریق،کار های ضروری را برای مهار کردن آتش انجام دهند.

  • صنعت

در بیشتر صنایعی  مثل نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد و...،استفاده از این کابل غیر قابل اجتناب است. از کارآیی این کابل ها به منظوراعلام سریع آتش سوزی است.

  • نقاط حساس

جاهایی مثل بیمارستان ها،آزمایشگاه ها و محیط های ذخیره سازی مواد خطرناک به تجهیزات اعلام حریق قوی نیاز دارند که در این شرایط از این محصول به عنوان یکی از عناصر پایه استفاده می کنند.

تفاوت کابل ضد حریق و اعلام حریق

 
کابل ضد حریق با روکش هایی از جنس PVC ساخته شده است و در حالت هایی که این کابل ها در ارتباط با آتش باشند به طور قطعی  و کامل می سوزند و عملکرد و کارآیی با مشکل رو به رو خواهد شد در اعلام حریق مواد و متریالی که در ساختمان آن ها استفاده می کنند به گونه ای ساخته شده است که در مدت زمان مشخص شده مقاومت بسیار زیادی در برابر آتش دارند و می تواند به کارآیی خود ادامه دهد. 
برای اطلاع بیشتر به مقالات نید صنعت همچون
کابل ضد حریق چیست
 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید