کابل ضد حریق چیست انواع و کاربرد آن

کابل ضد حریق چیست؟ برسی انواع و کاربرد آن

کابل ضد حریق چیست

کابل ضد حریق چیست؟

 به کابلی می گویند که میتواند درمدت زمان خاص  مقدار دمای تعیین شده را در اصابت با شعله های آتش  تحمل کند.
نام دیگر این کابل، ضد آتش است از موادی تشکیل شده است که در مقابل آتش و حرارت بالا مقاوم است اگر در مکانی که کابل ضد حریق در آن وجود دارد حریق اتفاق بیفتد، کابل شبکه نسوز با خاصیتی که دارد ما را مطمئن می سازد که داده ها بدون هیچ مشکلی به صورت کامل ارسال شوند.
پوشش دهی این کابل به وسیله ی عایق های سیلیکونی است یکی از اصلی ترین و پرکارآیی ترین کابل هاست که می تواند نیاز کاربران را برطرف نماید. و کارآیی این کابل در روشنایی های اضطراری و سیستم های اعلام حریق و امنیتی و هوارسانی است.

انواع کابل ضد آتش

  1. کابل ضد حریق سیلسکونی: ساختمان این کابل تشکیل شده از یک لایه روکش که از جنس سیلیکون نسوز است پوشیده شده و کارآیی آن برای بالا بردن  مقاومت کابل در دماهای سرد و گرم و همینطور در رطوبت های بالا است و این کابل این توانایی را دارند که  میتواند در دمای -60 تا +250 درجه ی سانتی گراد را تحمل کنند  به گونه ای هیچ آسیبی به داخل کابل وارد نشود این کابل در رنگ های سبز و قرمز تولید می شوند و خاصیت انعطاف پذیری بالایی برای کابل کشی های گوناگونی دارند.
  2. کابل ضد حریق شیلدار: همان گونه که از اسم این مشخص است به این معنی است که در لایه های درونی خود لایه ای به نام شیلد وجود دارد  که در دمای بالا و اختلاف الکترومغناطیس مقاومت کابل را بالا می برد به دلیل وجود فویل و شیلد در ساختمان کابل از پدید آمدن اختلاف در انتقال دیتا جلوگیری می کنند. که خود کابل ضد حرق شیدار شامل نوع های مختلفی است که عبارتند از:

شیلد نواری:سکی از پرکاربردترین شیلد هاست زیرا پوشش کاملی را ایجاد کرده که کارآیی آن کنترل و دور کردن انرژی اکتریسیته که به وسیله ی امواج الکترومغناطیسی ایجاد شده ، است

 شیلد بافت:ساختمان این شیلد از سیم برق  های نازکی است که به شکل گیس بافته شده ،است این شامل مزایا و معایب هایی است که از مزایای آن انعطاف پذیری  و مقاومت در مقابل پاره شدن است.

شیلد ترکیبی: برای داشتن پوشش مناسب و انعطاف پذیری کابل نیازبه راه حل های زیادی مثل نازک تر کردن پوشش نواری وافزودن شیلد بافت با تراکم  کم است.

شیلد بافت چند لایه: برای به وجود آوردن بیشترین پوشش بر روی کابل ، دو یا سه لایه بافت شیلد تشکیل می دهند.

کابل ضد حریق

ویژگی های کابل ضد حریق

  •  مقاوم در مقابل حرارت های بالا: کابل از موادی تشکیل شده که در مقابل حرارت های زیاد و آتش  مقاومت دارد که درمکان هایی که آتش سوزی رخ می دهد این کابل داده ها در مدت زمان زیادی  انتقال می دهد.
  • کاهش تولید دود و سموم: این کابل ها به خاطره موادی که در آن ها بکاررفته زمانی که حریق رخ می دهد دود و گاز سمی هالوژنی کمی آزاد می شود تا  افراد برای رهایی از آن محدوده خروجی دچار مشکلات تنفسی نشوند و امکان مسمومیت کمتر می شود.
  • کاهش خطر های الکتریکی :این کابل ها از موادی تشکیل شده اند که آسیب ها و خطرات را کم می کنند. برای نمونه کابل های ضد آتش شامل پوشش مخصوصی هستند که قابلیت این را دارند که از تولید خطر هایی مث شرارت و قوس الکتریکی را کم کنند.
  • پایداری مکانیکی: کابل های ضد آتش حتما باید شامل پایداری مکانیکی بالایی  باشند تا در برابر ضربه، فشار،کشش مقاومت بالایی داشته باشند.
  • کارآیی شبکه: کابل ها ی ضد حریق علاوه بر کارآیی شبکه حتما باید توانایی انتقال داده های سریع را داشته باشند.
  • قابلیت انعطاف بالا
  • مقاومت بالایی در مقابل اشعه ها، روغن و محلول های نمکی. نید صنعت دارای انواع سایز سیم برق های مختلفی می باشد که می توانید با آنها آشنا شوید.

کاربرد کابل ضد حریق چیست؟

 از کاربرد های این کابل به منظور استفاده در حوزه ی الکتریکی و صنعت برق است در جاهایی که امکان رخداد آتش سوزی وجود دارد این آتش سوزی ممکن است به  به جاهای دیگر انتقال یابد وجود این کابل از چنین اتفاقاتی جلوگیری می کند.
برای مثال در جاهایی که حریق به راحتی اتفاق می افتد مثل بیمارستان ها ، دیتا سنتترها  و محیط های صنعتی کارآیی دارند و در آخر نکته ی مهمی که باید به آن توجه کردذ این است که  این کابل ها باید با استاندارد های ایمنی تطابق داشته باشند تا ایمنی شبکه و محیط را ضمانت کنند.
از این کابل ها بیشتر در جاهیی مثل فرود گاه ها،قطار، هتل ها و مجتمع های مسکونی استفاده می شوند.

کابل ضد حریق

تفاوت کابل اعلام حریق و ضد حریق چیست؟

این دو کابل از از نظر های مختلفی مثل ساختار، درصد خلوص، استاندارد و تاییدیه هایی با یکدیگر تفاوت دارند، برای نمونه گواهی LPCB  مرتبط به کابل ضد حریق است ولی برای کابل اعلام حریق داشتن گواهی ال پی سی لازم و ضروری نیست.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید