کابل زمینی چیست+انواع و کاربرد

کابل های زمینی یک نوع از انواع سیم و کابل است که به جای کابل های معمولی که در هوا نصب می شوند،در زمین قرار داده میشوند .کابل های زمینی مانند کابل های هوایی برای برق رسانی استفاده میشوند.

کابل زمینی چیست+انواع و کاربرد

معرفی کابل زمینی و کاربرد آن

از بین سیم و کابل، کابل زمینی یک نوع از انواع سیم و کابل است که به جای کابل های معمولی که در هوا نصب شوند، در زمین قرار داده میشوند. کابل های زمینی مانند کابل های هوایی برای برق رسانی استفاده میشوند.
در ساخت این کابل ها مثل کابل برق های دیگر، رشته سیم رسانا یا هادی به کار میرود که با لایه های محافظتی و عایق از مواد نارسانا پوشیده شده است.
این کابل انواع مختلفی دارد که هرکدام به نوبه خود برای کاربرد خاصی مناسب است. این کابل نوعی از کابل های مخابراتی زمینی می باشد.
استفاده از کابل زمینی ساده و تاثیرگذار است. کابل زمینی یک سیستم برق را مستقیم به زمین وصل میکند. وقتی که ولتاژ بالا میرود، سیمی که به برق وصل است، برق را به جای سیستم الکتریکی به زمین انتقال میدهد. این انتقال مطمئن است هیچ ضرری به محیط زیست نمیزند. کابل زمینی در هر پروژه ای که سیستم الکتریکی هست استفاده میشود که حاوی همه ی ساختمان ها از جمله موسسات پزشکی، خانه ها، بیمارستان ها، مرکز خریدها و فرودگاه ها میشود.
تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی، نحوه برق رسانی برق از طریق خطوط هوایی منتقل می شود. از کابل های هوایی برای انتقال و توزیع نیروی الکتریکی استفاده می شود. 

کابل کنترل زمینی

انواع کابل زمینی

کابل زمینی یا کابل برق مفتولی از جهات گوناگون در گروه های زیادی قرار میگیرند. این کابل ها از جهت ساختار و جنس به دو دسته کابل فشار و کابل تسمه ای تقسیم میشوند و از نظر سایز در چهار گروه قرار میگیرند: تک هسته ای، دو هسته ای، سه هسته ای و سه و نیم هسته ای که در بازار موجود هستند. هرکدام از این کابل ها ویژگی های خاص خود را دارد.

کابل زمینی برق

یکی از پراستفاده ترین کابل پلاستیکی است که در زیر زمین و ساختمان ها استفاده میشود.
کابل های برق اندازه های مختلفی دارند و با توجه به برقی که از آن عبور میکند متراژ و ضخیم بودن آن متفاوت است. کیفیت این کابل به مواد استفاده شده در آن بستگی دارد.

کابل زمینی nyy

برای کابل کشی در محیط های متفاوت مثل زیرزمین و زیرآب استفاده میشود. این کابل ها شامل ولتاژ 600 تا 1000 ولت هستند. این کابل دارای هادی از جنس عایق و مس از جنس پی وی سی است.
این کابل معمولا به صورت گرد تولید میشود و سطح مقطع کابل به صورت مثلث یا گرد است. برای گرد شدن دور این نوع کابل نوار پلاستیکی میپیچانند. برای استفاده از این نوع کابل زمینی میتوان از کابلشو استفاده کرد.
این کابل گاهی از جنس آلمینیوم تولید میشود و دراندازه های مختلف ارائه میشود; بعضی از مدل های این کابل عایق انها از جنس پلی اتیلن بسیار محکم است.

کابل زمینی nyy

انواع کابل زمینی از نظر سایز

کابل ها از لحاظ سایز و تعداد هادی هایی که در آن به کار رفته تقسیم بندی میشوند; این کابل ها میتوانند به عنوان کابل تک هسته ای، سه هسته ای و چهار هسته ای تقسیم بندی شوند.
از کابل های زمینی معمولا برای رفع نیاز برق سه فاز استفاده میشود. برای ولتاژ های 66کیلو ولت از کابل های سه هسته ای استفاده میشود.

کابل فشار

کابل فشار معمولا برای ولتاژ بالای 66 کیلو وات استفاده میشوند و بخاطر ولتاژ بالا نمیشود از مواد جامد در آنها استفاده کرد. این کابل ها معمولا با گاز، روغن یا نفت پر میشوند.

کابل تسمه ای

در این کابل رساناها به طور سه عدد هستند که به هم وصل میشوند و با یک تسمه کاغذی عایق بندی میشوند. هر هادی با دی الکتریک کاغذی عایق میشود. فاصله هادی و تسمه کاغذی عایق با یک دی الکتریک فیبری مانند جوت پر میشود و باعث میشود انعطاف بیشتر و شکل دایره ای داشته باشد و بعد جوت با غلاف فلزی روکش میشود تا از آن حفاظت شود.
یکی از مزایای این کابل کاملا دایره ای نبودن آن است.

کابل اسکرین

کابل های اسکرین به دو دسته کابل های h و s.l تقسیم میشود.

کابل نوع h

این کابل سه هسته دارد که به طور متمایز با کاغذ عایق بندی شده و بعد با یک فلز پوشیده میشود. روکش فلزی این کابل ها سوراخ دار است و در مرحله بعد سه روکش با یک نوار مسی گروهبندی میشوند و بعد در غلافی سربی دور کابل ها پوشیده میشود و آنها را به زمین وصل میکند.

کابل نوع S.L

این کابل ها مثل کابل های H هستند فقط در آنها از غلاف های سربی استفاده نمیشود. همین اختلاف باعث ایجاد بعضی محدودیت ها برای این نوع کابل ها میشود و باعث میشود فقط تا ولتاژ 66 کیلو وات مناسب باشد.

مزایا و معایب کابل زمینی

  • حساسیت خیلی کم نسبت به تغییر اب و هوا
  • احتمال کمتر متصل شدن رعد وبرق
  • کم شدن احتمال خرابی کابل ها
  • مشکل ایجاد نشدن برای پروازها
  • نصب راحت با یک باند کوچک زمین
  • عدم دزدی و خرابکاری در سیم کشی
  • کابل زمینی در برابر تغییرات اب و هوایی حساسیت کمی دارد

معایب کابل زمینی

  • هزینه زیاد
  • در صورت بروز مشکل رفع خطا سخت تر است
  • امکان اسیب رسیدن به سیستم ها زمان زلزله
  • نگهداری و تعمیر دشوارتر نسبت به کابل هوایی

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید