آموزش و طریقه کارکردن با دریل

اموزش و طریقه درست استفاده از انواع دریل

آموزش و طریقه کارکردن با دریل

آموزش نحوه کار با دریل

دریل مانند تمام ابزار حرفه‌ای نیاز به مهارت بالایی دارد. البته در مواردی که برای مصارف کوچک خانگی از دریل‌های ساده استفاده میشود، می‌توان با در نظر گرفتن ملاحظات و نکات ایمنی اقدام به دریل کاری یا بستن پیچ و کارهایی از این قبیل نمود. به طور کلی برای شروع کار با هر وسیله‌ای ابتدا بایستی با ساختار و نحوه ‌عملکرد هر کدام از اجزای آن آشنا شد و در قدم بعدی نکات ایمنی ضروری را در حین کار مورد توجه قرار داد. بنابراین با این مقاله همراه باشید تا گام به گام با نحوه‌ کار با دریل آشنا شوید.

خرید دریل

شروع دریل کاری

گام نخست در آموزش نحوه کار با دریل، شناسایی اجزا و ویژگی های دریل است. برای افراد مبتدی نیاز است تا به خوبی انواع دریل و اجزای آن را بشناسند بعد از آن می‌توانند به درستی اقدام به تنظیم قطعات و دریل نموده و کار را شروع کنند. افراد حرفه‌ای نیز با آموزش نکات ریز بر مهارت خود افزوده و کار با کیفیتی را ارائه خواهند داد. در این بخش اقداماتی که باید قبل از شروع به کار انجام دهید با هم مرور خواهیم کرد.

1-استفاده از لباس و محافظ

حفظ ایمنی و امنیت از اصلی ترین موارد در نحوه کار با دریل به شمار می‌رود. از آنجا که دریل کاری می‌تواند با صدماتی به چشم، دست و سایر اجزای بدن همراه باشد نیازاست تا نکاتی را درمورد پوشش خود رعایت کنید. حتما از عینک ایمنی حین کار استفاده کنید تا از برخورد ذرات به چشم و آسیب به آن جلوگیری شود. دستکش ایمنی نیز وسیله‌ای که حتما می‌بایست تهیه شود و همراه لباس ایمنی مورد استفاده قرار بگیرد. توجه کنید که از لباس‌هاس گشاد و آویزان و همچنین جواهرات در حین کار خودداری کنید بنابراین قبل از شروع این موارد را در نظر بگیرید.

خرید انواع دریل

دریل ابزاری است که دارای سرو صدای بالایی است بنابراین در مدت طولانی ممکن به گوش و عصب آن آسیب برساند و یا حتی موجب وز وز گوش گردد. به دلیل این آلودگی صوتی از محافظ گوش استفاده کنید. در مواردی که از دریل های تخریبی یا چکشی استفاده می‌کنید کلاه ایمنی و دستکش لرزه گیر برای جلوگیری از آلودگی صوتی کاملا ضروری است.

2-استفاده از گیره در دریل کاری

برای کنترل دریل نیاز دارید تا از هر دو دست خود استفاده کنید بنابراین استفاده از گیره امکان آزاد شدن دست‌ها را به شما خواهد داد. البته برای سوراخکاری در ابعاد بزرگ کاربردی ندارد اما برای قطعه‌های کوچک موثر است.

خرید انواع دریل

3-محل دریل کاری

هنگام ایجاد سوراخ در دیوار یا هر محل دیگری ممکن با لوله‌های آب یا گاز و همچنین سیم کشی برق مواجه شوید. بنابراین یکی از نکات ایمنی کار با دریل، چک کردن محل دریل کاری قبل از شروع کار است. در موارد حساس می‌توان از یک متخصص برق کمک گرفت. در صورتی که در کنار سیم برق دریل کاری می‌کنید کنتور را قطع کنید.

برای آویزان کردن وسایل سنگینی از ستون‌ها در ساختمان استفاده کنید که استحکام بیشتری دارند. برای تعیین عمق مشخص حتما از میله مدرج یا خط کش روی مته استفاده کنید.

4-انتخاب مته مناسب

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در نحوه کار با دریل باید به آن توجه شود انتخاب نوع مته است. مته در شکل، اندازه و جنس‌های گوناگونی تولید می‌شود. بنابراین نیاز است تا با توجه به سطح و عملکرد مورد نظر مته را انتخاب کنید. به عنوان مثال درصورتی که برای کار روی چوب با قطر زیاد از دریل استفاده می‌کنید، باید یک مته نازک انتخاب کنید و پیچ مورد نظر را در کنار آن قرار دهید. برای کار با سطوح سخت یا فلزات نیز مته مناسبی را انتخاب کنید. علاوه بر این مته باید کاملا تیز باشد تا دریل کاری آسان و ایمن صورت گیرد.

5-مشخص کردن نقطه دریل کاری

 نکته بعدی در مورد نحوه کار با دریل تعیین محل دقیق دریل کاری است. می‌توان این کار با استفاده از میخ انجام داد یا بر روی سطوحی مانند شیشه و فلزات از نوار چسب استفاده کرد. نوار چسب را به صورت ضربدری روی محل مورد نظر بزنید. برای سوراخ‌های بزرگ نیز می‌توانید ابتدا یک سوراخ کوچک ایجاد کنید.

قیمت و خرید دریل

6-چگونگی دست گرفتن دریل

در آموزش نحوه کار با دریل درست نگه داشتن دستگاه بسیار اهمیت دارد.  برای این کار ابتدا یک دست را برای نگه داشتن پایه استفاده کنید و دست دیگر را برای نگه داشتن دسته نگهدارنده کمکی یا بالای دریل به کا ر ببرید. سپس مته را به صورت عمودی بر روی سطح نگه دارید و فشار ثابتی را به دستگاه وارد کنید.

7-تنظیم کلاچ

برای تنظیم میزان قدرت و گشتاور از کلاچ استفاد می‌شود. کلاچ به صورت‌های مختلفی تنطیم می‌گردد و می‌تواند یک سطح مشخص نیرو را برای موتور تعیین کند.  برای اینکه گشتاور  را متناسب با کار مورد نظر تنظیم کنید.  فلش مشخص شده روی کلاچ را روی اعداد مختلفی که در اغلب دریل‌ها  بین 1 تا 30  می‌باشد، قرار دهید. گشتاور بالا قدرت و سرعت چرخش را افزایش می‌دهد، بنابراین متناسب با سطحی که روی آن کار می‌کنید، میزان گشتاور را مشخص کنید.

8-نصب مته

بستن درست مته از موارد مهم در نحوه کار با دریل است. اگر از سه نظام اتوماتیک استفاده می‌کنید به سادگی می‌توانید با چرخاندن آن مته را نصب کنید در نمونه‌های آچار خور استفاده از آچار مخصوص سه نظام ضروری است. برای تنظیم گیره سه نظام لازم است تا سه نظام را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دهانه‌ی ورودی آن باز شود. بعد از چرخاندن کلاچ سه نظام شل می‌شود و مته را روی نوک محفظه بگذارید و کمی به سمت داخل هدایت کنید و سپس سه نظام را محکم کنید.

9-انتخاب نوع دریل

شاید در آموزش نحوه کار با دریل پرداختن به انواع دریل چندان اهمیت نداشته باشد. اما توجه کنید که اگر دریل مورد نظر متناسب با کار شما انتخاب نشده باشد ممکن نتوانید به درستی به انتظارات خود جامه عمل بپوشایند. بنابراین در انتخاب دریل مناسب نیز دقت کنید.

نحوه کار با دریل چگونه است؟

تا اینجا نکاتی را که قبل از شروع به کار با دستگاه می بایست رعایت شود شرح دادیم. حال که آماده‌ی کار با دستگاه هستید بهتر است تا نحوه کار با دریل را از شروع کار تا انتها با هم مرور کنیم.

شروع با سرعت کم

بعد از اینکه محل مورد نظر را مشخص کردید مته را روی آن قرار دهید و دریل را با دکمه پاور روشن کنید. ابتدا با سرعت خیلی کم شروع کنید تا بتوانید مته را روی نقطه مورد نظر نگه دارید و به آهستگی سرعت را تا جایی که مورد نیاز است افزایش دهید. معمولا سرعت بالا برای دریل روی چوب به کار می‌رود. اگر دیدید کهمته در وسط کار نمی‌چرخد کمی سرعت را افزایش دهید. برای کار با پیچ سرعت کم و گشتاور را روی درجه‌ی بالا بگذارید.

تنظیم سرعت مناسب

مورد بعدی در مورد نحوه کار با دریل کنترل سرعت ستگاه است. دریل‌ها با توجه به نوع دریل و ساختاری که دارند قابلیت تنظیم سرعت را به صورت‌های مختلفی برای کاربر فراهم می‌کنند. برای کارهای مختلف به سرعت‌های متفاوتی نیاز دارید به عنوان مثال برای کار با پیچ به سرعت کمی نیاز است درحالی که سوراخ کاری با سرعت بالایی صورت می‌گیرد. در اغلب دستگاه‌ها می‌توان با استفاده از دیمر یا کلید کنترل سرعت را تغییر داد. اما باید توجه داشته باشید که بهتر است تا زمانی که دستگاه متوقف نشده است اقدام به تغییر در سرعت آن نکنید.

کاهش سرعت دریل با افزایش عمق

توجه داشته باشید که با افزایش عمق کار بهتر است دور موتور را کاهش دهید. چرا که درصورت سرعت بالا برای عمق‌های زیاد ممکن است اتفاقات و حوادث آسیب زایی رخ دهد از جمله این موارد می‌توان به چرخیدن قطعه با مته اشاره کرد. این مورد درباره‌ی  سطوحی با عمق کم نیز صادق است که در این صورت مته از طرف دیگر سطح خارج خواهد شد و سطح آسیب می بیند.

فشار ندادن دریل

دریل دستگاهی است که به شما در آسانی کار کمک می‌کند. بنابراین نیاز نیست تا به دستگاه فشار مضاعفی وارد کنید. اگر درحین کار با اعمال فشار از دستگاه استفاه کنید موجب کندی مته و حتی در مواردی ممکن است  منجر به شکستن آن شود. از طرفی فشار مضاعف به دستگاه آسیب می‌رساند و باعث افت دور موتور می‌گردد. در مواردی اعمال زور موجب می‌شود نتوانید دستگاه را در دستان خود کنترل کنید و تعادلتان به هم بخورد.

خرید انواع دریل

 گیر کردن مته

یکی از نکات مهم در آموزش نحوه کار با دریل جلوگیری از گیر کردن مته می‌باشد. برای خارج کردن مته‌ای که در سطح گیر کرده است هرگز دور موتور را افزایش ندهید یا سعی نکنید با فشار دادن دستگاه مشکل را حل کنید. در چنین مواقعی اگر دریل به کلید تغییر جهت مجهز است می‌توانید با تغییر دادن جهت چرخش مته آن را خارج کنید. در غیر این صورت دستگاه را خاموش کرده مته را از آن جدا کنید و سپس اقدام به خارج نمودن مته از سطح کنید.

در اختیار داشتن دو مجموعه مته

از آنجا که ممکن است مته‌ها در حین کار با مشکل مواجه شوند دو سری مته به همراه خود داشته باشید. همچنین می‌توانید برای شروع دریل کاری از مته تیز استفاده کنید و سپس آن را به مته های قدیمی تر تغییر دهید.

نحوه کار با دریل روی فلزات

در آموزش نحوه کار با دریل برای سوراخکاری فلزات توجه کنید که قطعات نازک و سبک، حتماً توسط گیره یا ئایه محکم شوند. حرکت کردناین قطعات در زمان کار با دریل بسیار خطرناک است. برای انجام این کار از پایه هایی مخصوصی می توان استفاده کرد. همچنین نوع مته و سایر مناسبی را برای فلزات در نظر بگیرید و بهتر است یک سایز کوچکتر از سایز سوزاخکاری مورد نظر باشد.

یکی از فنون در نحوه کار با دریل روی فلزات استفاده از آب و روغن  جهت دریل کاری روان است. در صورتی که  روی قطعات فلزی بزرگ کار می‌کنید نوع دریل ستونی گزینه‌ی مناسبتری است. در مورد محل دریل کاری نیز پیشتر اشاره شده که می‌توانید با استافاده از چسب مشخص شود. چنانچه با استفاده از میخ یک نقطه روی فلز مشخص کنید در ابتدای کار مته روی قطعه سر نخواهد خورد.

بعد از اینکه کار خود را تمام کردید از دستمال برای پاک کردن ذرات استفاده کنید چرا که براده‌های آهن می‌توانند به دست آسیب برسانند.

خرید دریل

نکات ایمنی کار با دریل

به عنوان اخرین مطلب برای آموزش نحوه کار با دریل بهتر است تا نکاتی را جهت افزایش هر چه بیشتر ایمنی کار یادآور شویم. هانطور که در بخش قبلی اشاره شده استفاده از ابزار محافظتی و لباس ایمنی مخصوص از نکات ضروری است. علاوه بر این موارد می‌تان به نکات زیر نیز اشاره کرد.

  • داغ  شدن مته می تواند موجب شکستگی یا کند شدن آن و همچنین صدمه به دستگاه شود. بنابراین همواره برای خنک نگه داشتن مته از یک ظرف آب استفاده کنید و بعد از مدتی کار کردن مته را در ظرف بگذارید.
  • در صورتی که موهای بلندی دارید حتما آن را ببندید تا در حین کار مزاحمتی ایجاد نکند.
  • استفاده از ماسک تنفسی برای مواردی که با ریز گرد و ذرات غبار سر و کار دارید ضروری است.
  • محکم کردن محل کار که چندین بار نیز به آن تاکید شد بسیار مهم است.

قیمت دریل

 

  • اطمینان خاصل کنید که گیره سه نظام نیز  محکم بست شده باشد. خروج مته در حین کار می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد کند.
  • قبل از اینکه هر تغییری در تنظیمات دستگا داشته باشید از خاموش بودن آن مطمئن شوید.
  • بررسی سیم برق، پریز و همچنین ولتاژی که با آن کار می‌کنید از نکاتی است که در نحوه کار با دریل بایستی مد نظر قرار گیرد.

جمع بندی

دراین مقاله برای آموزش نحوه کار با دریل نکاتی را ارائه کردیم که شامل موارد قبل از دریل کاری و نکاتی است که در حین کار باید مد نظر قرار گیرند. علاوه بر آن نکات ایمنی کار با دریل را متذکر شدیم تا کار با دستگاه را با امنیت و ایمنی بالایی انجام دهید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید