بررسی و ویژگی های اجزای دریل

بررسی و ویژگی های اجزای دریل

بررسی و ویزگی های اجزای دریل

اجزا و ویژگی‌ های دریل

احتمالا دریل برای همه‌ی ما یک ابزار نام آشنا است که هم برای کارهای حرفه‌ای به کار برده می‌شود و هم می‌تواند برای کارهای سبک و خانگی مورد استفاده قرار گیرد. انواع مختلف دریل می‌تواند نسبت به منبع نیروی محرکه به سه نوع دستی، پنوماتیک و برقی کار کنند که هر کدام با توجه به ساختار خود کاربردهای متفاوتی دارند. احتمالا اگر قصد خرید یا کار کردن با دریل را داشته باشید، نیاز است تا کارکرد بخش‌های مختلف آن آشنا شوید.  در این مقاله تصمیم داریم شما را با اجزا و ویژگی‌ های دریل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

قیمت اجزا انواع دریل

دریل چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه دریل به عنوان ابزار کار تخصصی به دو شکل برقی و دستی(پنوماتیک) وجود دارد که از آن برای کارهایی از قبیل حفاری، سوراخ کاری، تخریب یا نمونه برداری استفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که اگر ابزارهای مختلفی را به دریل وصل کنیم می‌توان از آن در جهت کارهایی مانند جلا دادن،  سمباده زدن یا باز کردن و بستن پیچ نیز استفاده شود. در دریل‌های برقی دو بخش کلی الکتریکی و مکانیکی وجود دارد که هر بخش وظایف خاصی را بر عهده دارد. بخش مکانیکی با استفاده از چرخ دنده در ایجاد گشتاور موثر است و برای انتقال نیروی الکتریکی به مته، اجزا و ویژگی‌ های دریل متفاوت است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بر اساس اجزا و ساختار چند نوع دریل داریم؟

همانطور که در مقدمه اشاره شد دریل‌ها به شکل برقی، پنوماتیک و دستی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به ساختاری که هر کدام از این دستگاه‌ها دارند، اجزای گوناگونی در آن به کار برده می‌شود. اجزا و ویژگی‌ های دریل که در  هر دستگاهی منحصر بفرد است منجر می‌شود که ما با چندین نوع دریل رو به رو باشیم که علی رغم شباهت کلی دارای تفاوت‌های عمده‌ای باشند. البته لازم به ذکر است دریل‌های مختلف بر اساس کاربردی که دارند نیازمند مهارت به خصوصی در استفاده هستند. درمقاله‌ی نحوه‌ی کار با دریل به خوبی در این مورد صحبت شده است. در این قسمت صرفا به معرفی دستگاه‌های مختلف بسنده می‌کنیم:

  • دریل پیچ گوشتی
  • دریل چکشی
  • دریل گیربکس دار
  • دریل سرکج
  • دریل بادی
  • دریل ستونی
  • دریل مگنتی
  • دریل کرگیری یا نمونه بردار
  • دریل همزن
  • دریل بتن کن
  • دریل شارژی
  • دریل ساده

خرید انواع دریل

اجزای تشکیل‌دهنده دریل و ویژگی‌ آن‌ها

تا به اینجا متوجه شدیم که بر اساس اجزا و ویژگی‌ های دریل می‌توان آن را در دسته بندی‌های مختلفی قرار داد و همچنین به میزان اهمیت شناخت این اجزا واقف شدیم. در این بخش از قصد داریم تا هر کدام از اجزا و ویژگی‌ آنها  را مورد بررسی قرار دهیم. اجزای تشکیل دهنده‌ی دریل عبارتند از:

  • منبع تغذیه
  • سیم برق
  • موتور
  • سه نظام
  • شافت (شفت) و بیت مته
  • دیمر یا کلید تنظیم سرعت
  • کلاچ
  • کلید روشن و خاموش
  • کلید خاموش و روشن کردن حالت چکشی
  • تراز عمق سنج
  • دسته نگهدارنده
  • کلید چپ گرد و راست گرد
  • باتری و شارژر در دریل‌های شارژی
  • لوازم جانبی

که هر کدام از این اجزای دریل را در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱. منبع تغذیه

منبع نیرو محرکه اولین بخش قابل توجه در بین اجزا و ویژگی‌ های دریل به شمار می‌رود. بجز مدل‌های پنوماتیک و بنزینی اغلب انواع دریل با نیروی الکتریکی کار می‌کنند که منبع تغذیه‌ی آن برق شهری یا باتری است. انواع دریل برقی دارای موتورهای قدرتمندی هستند که برای کارهای بزرگ صنعتی نیز مناسبند. این دسته از دریل‌ها عمرطولانی‌تری دارند و دیرتر خراب می‌شوند اما به دلیل محدودیت دسترسی به برق در برخی مناطق قابل استفاده نیستند. در مقابل دریل های شارژی ابعاد کوچکتری دارند و با باتری کار می‌کنند. مشکل این دریل‌ها تمام شدن باتری و نیاز به شارژ مجدد است.

۲. سیم برق

برای دریل‌ها برقی جنس سیم برق و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. سیم‌های برق معمولا از کابل های دو یا سه لایه تشکیل شده‌اند و چنانچه جنس سیم مناسب نباشد به سادگی دچار آسیب شده و ترک می‌خورد. سیم‌های ژله‌ای از مقاومت  خوبی برخوردارند و کمتر دچار پیچ خوردگی می‌شوند. طول سیم برق نیز باید مناسب باشد به طوری که به سادگی بتوان به پریز برق دسترسی داشت و معمولا تا 3 متر اندازه‌ی مناسبی است.

3.موتور دریل

 به دلیل اینکه موتور تعیین کننده‌ی میزان قدرت و سرعت دریل است از مهمترین اجزا و ویژگی‌ های دریل محسوب می‌گردد. در تقسیم بندی موتورها ما با انواع موتور ساده، گیربکسی یا با نام‌های ذغالی و براشلس مواجه می‌شویم. هر کدام از این موتورهای ویژگی‌های به خصوصی دارند، به عنوان مثال موتور گیربکسی می‌تواند قابلیت چکشی، تظیم سرعت و گشتاور را به دستگاه بدهد. توانایی چکشی شامل وارد آوردن ضربه‌های پرقدرت و مداوم می‌شود که برای تخریب بسیار حائز اهمیت است. در مورد دریل‌های پیچ گوشتی شارژی موتورهای جدید براشلس نسبت به موتورهای ذغالی از مزایای بیشتری برخوردارند.

نرخ ضربه را با دور در دقیقه و میزان قدرت موتور را با پارامتر وا اندازه گیری می‌کنند. بالا بودن این عدد بیانگر قدرت بالاتر موتور است.

4. سه نظام نظام دریل

در بررسی اجزا و ویژگی‌ های دریل می‌رسیم به عضو حیاتی دریل که سه نظام نام دارد. سه نظام در واقع قطعه‌ای است که در جلوی دریل نصب می‌شود و می‌تواند نیروی حاصل از موتور را به مته‌ یا سایر ابزار منتقل کند. علاوه بر این محل نصب مته و ابزار نیز محسوب می‌شود. سه نظام‌ها بسته به نوع دستگاه دریل در جنس، اندازه  و نوع نصب متفاوت هستند. این قطعه در انواع پلاستیکی و فلزی تولید می‌شود و به طور کلی به صورت می‌توان مته را در آن نصب کرد. در حالت اول به وسیله‌ی آچار مخصوصی که همراه دریل است امکان نصب فراهم می‌شود و حالت دوم سه نظامی است که به صورت اتوماتیک قابلیت نصب دارد و در این حالت نیازی به ابزار دیگر نیست و سرعت نصب هم بالا می‌رود.

سایز قطعه‌ی سه نظام نیز در دسته‌های ۱۰ و 13 در بازار موجود است. سایز 10 معمولا کوچک و در عین حال متداول می‌باشد. این مدل می‌تواند ابزار با قطر 10 را در خود جای دهد. سایز 13 برای دستگاه‌های بزرگتر به کار می‌رود و ابزاری مانند مته و پیچ گوشتی با قطر 13 را می‌توان بر روی آن نصب نمود.

خرید انواذع مته دریل

5. مته

یکی از اجزا و ویژگی‌ های دریل که تقریبا همه با آن آشنا هستند انواع مته می‌باشد. کیفیت کار به خصوص سوراخکاری به نوع مته و میفیت آن وابسته است. انواع مته در شکل و همچنین جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند. بنابراین نیاز است که به خوبی این قطعه را بشناسید. مته‌ها در جنس فولادی، کبالت و یا الماس تولید می‌شوند. مته الماسه به دلیل ساختار کربنی و مقاومی که دارند برای سوراخ کردن سطوح سخت مانند سیمان، گچ، سنگ و غیره به کار می رود.  مته های فولادی از آلیاژ فولاد ساخته شده و برای  سطوح فلزی، پلاستیکی و چوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت و خرید انواع مته

4.بیت مته

این قطعه در واقع بخش برجسته مته است که سه نظام و موتور را نگه می‌دارد و کلاچ نیز در آن قرار دارد. بیت مته از اجزا و ویژگی‌ های دریل است که  متغیر می‌باشد و می‌تواند متناسب با عملکردهای مختلف تغییر کند. بیت‌های مختلف برای سطوح متفاوت دارای جنس‌های متفاوت است. به عنوان مثال برای کار با پلاستیک یا چوب به بیت مارپیچی نیاز است و برای کار روی آجر از بیت مته سنگ تراشی استفاده می‌شود.

5. کلید روشن و خاموش

در همه‌‌ی ابزار برقی یک کلید برای روشن و خاموش کردن وجود دارد، در واقع کلید پاور عضو ثابت اجزا و ویژگی‌ های دریل است. در برخی مدل‌ها فقط همین کلید وجود دارد اما در برخی دیگر کلیدهای تغییر جهت جرکت یا تنظیم سرعت نیز تعبیه شده است.

قیمت و خرید دریل

6.کلاچ

کارکردن روی سطوح متفاوت به میزان گشتاورهای مختلفی نیاز دارد. یکی از اجزا و ویژگی‌ های دریل های امروزی وجود قطعه‌ای به نام کلاچ است. اگر کلاچ وجود نداشته باشد تمام نیری وارده از موتور به مته منتقل می‌شود. اما کلاچ نیرویی که از موتور به سطوح وارد می‌شود را کنترل می‌کند و به وسیله‌ی آن می‌توان گشتاور را تنظیم کرد.

7.دیمر یا کنترل سرعت

کلید تنظیم سرعت یا دیمر یکی دیگر از تعیین کننده ترین اجزا و ویژگی‌ های دریل است که بر روی کیفیت کار بسیار اثر گذار است. با توجه به نوع عملکرد و سطوحی که روی آن کار می شود نیاز است تا سرعت دستگاه تنظیم گردد به همین دلیل معمولا در دریل های پرقدرت این ویژگی وجود دارد. برخی ازمدل‌های دیمر به صورت ولوم کار می‌کنند و یا اینکه کلید چند مرحله‌ای دارند.  ساختار کار با کلید به این صورت است که هرچه کلید را بیشتر فشار دهیم سرعت دستگاه بالاتر می‌رود.

8. کلید تغییر حالت چکشی

برای تغییر حالت از دریل ساده به حالت چکشی یک کلید در دریل قرار داده می‌شود. اما در دریل‌های چکشی معمولا این تغییر حالت وجود ندارد و تنظیم میزان و قدرت ضربات به صورت خودکار انجام می‌شود.

9. میله عمق سنج

این بخش میله‌ای است که درجه بندی شده است و برای کارهای دقیق بسیار مهم است. میله مدرج به کاربر در حفاری‌ به اندازه‌ی مشخص و افزایش دقت و کیفیت کار کمک می‌کند.

10. دسته نگهدارنده

یکی از مهمترین اجزا و ویژگی‌ های دریل دسته نگه دارنده است که نقش مهمی در امنیت آن ایفا می‌کند. از این بخش برای ثابت نگه داشتن دریل به ویژه در دریل‌های سنگین و پرقدرت از دو دسته استفاده می‌شود. جنس و طراحی دسته باید طوری باشد که امکان نگه داشتن بدون لیز خوردن از دست ممکن باشد.

خرید دریل

11. کلید چپ گرد و راست گرد

برخی از دستگاه‌ها قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب را برای مته فراهم می‌کنند. سوئیچ تغییر جهت به عنوان یکی از اجزا و ویژگی‌ های دریل سناخته می‌شود که جهت چرخش شفترا فراهم می‌کند. در دریل‌های پیچ گوشتی این قطعه کاربرد بالایی دارد  و بدون آن عملا کار با پیچ مقدور نخواهد بود.

12.باتری و شارژر

در مورد دریلهای شارژی، باتری به  عنوان قطعه‌ی مهم از اجزا و ویژگی‌ های دریل به شمار می‌رود. در این نوع دریل‌ها در صورتی که باتری مناسب نباشد کار را با مشکل مواجه می‌کند. باتری میإ‌ایست مدت زمان مناسبیی بتوان شارژ نگه دارد. معمولا از دو نوع باتری نیکل-کادمیومی یا لیتیوم-یونی استفاده می‌شود که باتری لیتیوم-یونی  مدت نگهداری بیشتری دارد و از طرفی سبک‌تر و کوچکتر نیز می‌باشد. علاوه بر باتری شارژر نیز از اجزای مهم دریل است که نوه پرسرعت آن کاربردی تر‌ می‌باشد.

13. اجزای جانبی

تا اینجا با اجزا و ویژگی های دریل آشنا شدید اما خوب است بدانید که در کنار این اجزای اصلی ممکن است لوازم جانبی و خدمات ویژه در هر دستگاه ارائه شود که بر کیفیت کار می‌افزاید. البته این مورد در همه ی دستگاه ها وشرکت ها وجود ندارد و گاها بر قیمت کالا اضافه م‌کند. برخی از این ابزار عبارتند از:

  • چراغ ‌LED
  • کیف BMC
  • باتری اضافی
  • انواع مته و سرمته
  • دسته کمکی ۳۶۰ درجه
  • لوازم ایمنی مانند دستکش یا عینک

اجزای دریل برای حفظ ایمنی حین کار

بعد از این اجزا و ویژگی‌ های دریل را مورد بررسی قرار دادیم، خوب است تا چند نکته برای ایمنی کار با این ابزار را یادآور شویم. دریل نیز مانند سایر ابزار در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند خطرات جانی یا آسیب به دستگاه و سطح را به همراه داشته باشد. از جمله موارد که می‌بایست رعایت شود می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

سطح مورد نظر را قبل از شروع کار بررسی کنید و در صورتی که امکان وجود لوله آب یا گاز و همچنین سیم برق وجود دارد، در مورد این مساله اطمینان حاصل کنید.

برای استفاده از دستگاه بهتر است از دسته‌ی کمکی برای ثابت نگاه داشتن دریل استفاده کنید.

استفاده از عینک محافظ و دستکش در حین دریل کاری توصیه می‌شود. چرا که آسیب به چشم در این موارد خطرساز است.

قیمت و خرید دریل

جمع بندی

 اکنون به خوبی با اجزا و ویژگی‌ های دریل آشنا شده‌اید و می‌توانید بین دریل‌های مختلف موجود در بازار دستگاه مناسب برای خود را خریداری کنید. در مقاله انتخاب دریل مناسب راهنمایی‌های خوبی را بر اساس اجزا و ویژگی‌ های دریل ارائه داده ایم که می‌تواند در انتخاب شما کمک کننده باشد.

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید