راهنمای انتخاب دریل مناسب

راهنمای خرید انواع دریل

راهنمای خرید انواع دریل

انتخاب دریل مناسب در سه گام!

در صورتی که برای خرید دریل به سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف مراجعه کرده باشید، به دلیل تنوع بالا در طراحی دستگاه و همچنین وجود شرکت‌های تولیدی زیاد در این زمینه، انتخاب دریل مناسب کمی مشکل خواهد بود. از طرفی اگر بدون اطلاعات کافی در مورد کاربرد انواع مختلف دریل و همچنین کارکرد اجزای آن اقدام به خرید نمایید، ممکن است از انتخاب خود رضایتمندی کافی را نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا در سه قدم شما را به یک انتخاب مطلوب برسانیم. بنابراین با این مطلب همراه باشید تا با تمام نکات پنهان در انتخاب دریل  آشنا شوید.

انتخاب دریل

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

چرا میخواهید دریل بخرید؟

انتخاب دریل مناسب براساس نوع آن

انتخاب دریل مناسب بر اساس مشخصات فنی

     انتخاب دریل مناسب با توجه به ایمنی و راحتی       

1.چرا می‌خواهید دریل بخرید؟

همانطور که اشاره شد دریل‌های مختلفی طراحی و به بازار عرضه می‌شود که هر کدام برای کاربردهای به خصوصی مناسب است. بنابراین اولین گام در انتخاب دریل مناسب، مشخص کردن هدف خود از خرید دریل است. متناسب با هر کاربردی ابزار، طراحی، مته و سایر اجزای دریل متفاوت هستند؛ بنابراین شما باید بدانید برای انجام چه کارهایی به دریل نیاز دارید. به عنوان مثال برای مصارف خانگی از جمله سوراخ کردن دیوار یا نصب لوازم یا در ابعاد کارگاهی و صنعتی. همچنین میزان مدتی که با دریل کار می‌کنید هم مهم است. در صورتی که از دستگاه به طور مداوم استفاده شود بایستی نوع و طراحی آن مناسب باشد.  بنابراین ابتدا باید انتظارات ما از دستگاه مشخص باشد.

انتخاب دریل مناسب براساس نوع آن

 بعد از مشخص کردن انتظاراتی که از  قابلیت‌های دریل مد نظر دارید، برای انتخاب دریل مناسب با کار شما، باید آشنایی نسبی با ساز و کار انواع آن کسب کنید. در این بخش به طور اجمالی به بررسی  کارکرد پرکاربردترین دریل‌ها می‌پردازیم:

دریل ساده

این دریل‌ از متداول‌ترین انواع است که به دلیل ابعاد و وزن سبک بیشتر در موارد خانگی و کارگاه‌های کوچک کاربرد دارد. در صورتی که  برای سوراخ کاری در سطوح مختلف و یا به عنوان پیچ گوشتی در کارهای کوچک به دریل نیاز باشید، دریل ساده گزینه‌ی مناسبی است.

دریل‌  چکشی

این دریل به دلیل طراحی به خصوص و نوع سه نظام آن دارای قدرت بالایی است و اغلب برای حفاری در سطح‌های سخت مانند بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد دریل چکشی به گونه‌ای است که علاوه بر چرخش مته ضربات عمودی نیز وارد می‌کند و به خوبی می‌تواند در سطوح نفوذ کند.

خرید دریل

دریل‌  بتن‌ کن

این دریل نیز مانند دریل چکشی برای حفاری سطوح سفت مانند بتن و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما عمده‌ترین تفاوت مابین دریل بتن کن و دریل چکشی در این است که بتن کن می‌تواند بدون ضربه زدن عمل حفاری را انجام دهد. به دلیل وجود این قابلیت از دریل بتن کن برای تخریب دبوار کاذب، سیم کشی و کاشی کاری استفاده می‌شود. توجه کنید این دستگاه برای کارهای خانگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دریل‌ ستونی

کاربرد این دسته از دریل‌ها برای کارگاه‌ها و مراکز صنعتی یا نیمه صنعتی است. عملکرد دریل ستونی به گونه‌ای است که به طور عمودی حرکت کرده و به دلیل نداشتن انحراف برای حفاری‌های با دقت بالا در سطوح مختلف به کار می‌رود.

دریل های نمونه‌ بردار

این دستگاه برای نمونه‌ برداری و یا ایجاد حفره‌های بزرگ بدون آسیب رساندن به بافت مواد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریل نمونه بردار کاربرد صنعتی یا آزمایشگاهی دارد و دارای ابعاد بزرگی است که کار کردن با آن نیازمند به مهارت بالایی است.

دریل شارژی

انتخاب دریل مناسب برای مکان‌هایی که دور از دسترس  هستند برای کاربران با چالش رو به رو است. دریل شارژی به دلیل ابعاد کوچکتر و سهولت استفاده برای این موقعیت‌ها مناسب است. دریل شارژی برای تامین انرژی از باتری استفاد می‌کنند.

2.انتخاب دریل مناسب بر اساس مشخصات فنی

 حال به خوبی می‌دانید که چه نوع دریلی برای کار شما مناسب است در گام بعدی برای انتخاب دریل مناسب نیاز است تا  اطلاعات کافی در  مورد اجزای مختلف دستگاه دریل و مشخصات فنی آن کسب کنید. دریل به عنوان یک ابزار برقی و حرفه‌ای دارای بخش‌های مختلفی است. در ادامه به چند نکته اصلی در مورد هر کدام از این بخش‌ها در انتخاب یک دریل مناسب اشاره می‌کنیم.

1-برقی یا شارژی

اولین مورد قابل توجه انتخاب دریل مناسب بین انواع برقی و شارژی است. دریل‌های برقی یا با سیم که با برق شهر کار می‌کنند برای کارهای بزرگ و سنگین مناسب هستند. این دسته از دریل دارای قدرت بالایی است و به همین دلیل اغلب ابعاد بزرگتری نسبت به نمونه‌های با باتری دارند. دریل شارژی که از باتری استفاده می‌کند برای مکانی که به برق دسترسی نباشد مناسب است اما با مساله تمام شدن شارژ رو به رو خواهید شد.

2. جنس کابل

 در صورتی که دریل با سیم را انتخاب می کنید به طول و کیفیت سیم آن دقت کنید. طول سیم باید اندازه‌ای باشد که دسترسی به پریز برق را به سادگی فراهم کند. طول سیم به اندازه‌  3 متر معمولا معیار مناسبی است. جنس سیم نیز باید به گونه‌ای باشد به مرور زمان دچار ترک خوردگی نشود یا پیچ نخورد. نمونه‌های ژله‌ای کابل‌های با کیفیتی محسوب می‌شوند.

3.قدرت

مورد مهم دیگر در انتخاب دریل مناسب قدرت موتور دستگاه است. دریلی که قدرت کافی برای انجام کارهای شما نداشته باشد انتخاب مناسبی نیست. قدرت دریل را بر اساس دو پارامتر  وات برای دریل‌های برقی و ولتاژ برای دریل های شارژی تعیین می کنند. بالاتر بودن عدد توان یا ولتاژ مشخص کننده‌ی قدرت بالاتر موتور است. محدوده‌ی توان برای دریل‌های برقی معمولی از 400 تا  500 است. و چنانچه برای کارهای سبک دریل کاری روی سطوح چوبی یا پلاستیکی به دنبال انتخاب دریل مناسب هستید دریل 800 وات را انتخاب کنید. برای کارهای سنگین و مواد سخت قدرت موتور بایستی بیشتر از 1000 وات باشد. در مورد دریل شارژی معمولا ولتاژ بین 6 تا  36 ولت است. برای کارهای سبک و استفاده‌ی خانگی  تا ولتاژ  12 و برای مصارف کارگاهی در محدوده‌ی 18 ولت مناسب است.

اما همیشه خرید موتور با توان بالا مناسب نیست. علی رغم اینکه موتورهای با قدرت بالا کارها را ساده‌تر انجام می‌دهند و اغلب طول عمر بیشتری دارند اما دارای وزن بیشتر، ابعاد بزرگتر و قیمت بالاتری نیز هستند. بنابراین در صورتی که نیازی به دستگاه با قدرت بالا ندارید می توانید از مدل‌های سبک تر استفاده کنید.

قیمت و خرید دریل

4.قابلیت چکشی

اگر برای دریل‌کاری روی سطوح خیلی سخت، به انتخاب دریل مناسب فکر می‌کنید حتما در نظر بگیرید که قابلیت چکشی آن فعال باشد. مجهز بودن به حالت چکشی موجب اعمال نیروی بیشتری به سطح شده و با ضربات سریع و متوالی قدرت بیشتری به موتور می‌دهد.

5. سرعت چرخش و قابلیت تنظیم آن

یکی دیگر پارامترهای مهم در انتخاب دریل مناسب، توجه به قابلیت چرخش و امکان تنظیم آن است. سرعت چرخش با یکای دور در دقیقه در واقع میزان قدرت دریل را تعیین می‌کند. در اکثر دریل‌ها سرعت معمولا به دو صورت وجود دارد که قابل تنظیم است:

حالت اول که معمولاً تا ۴۰۰ دور در دقیقه تنظیم می‌شود برای کار با پیچ و امور سبک مناسب است.

حالت دوم،  شامل سرعت‌های بالاتر از ۷۰۰ دور در دقیقه است که این حالت بیشتر در کارهای بزرگ  و سوراخکاری‌های سنگین‌تر بر روی سطوح مختلف کاربرد دارد. در حالت سرعت با استفاده از کلید دیمر یا شصتی قابل کنترل و تغییر دادن است.

6.  نقش مهم سه نظام در انتخاب دریل مناسب

این قطعه که در واقع یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های دریل محسوب می‌شود محل قرار دادن مته و رابط نیرو بین موتور و ابزارهایی مانند مته است. سه نظام در شکل و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام برای کاربری‌های خاصی مناسب هستند. همچنین از نظر نوع بسته شدن مته، به دو شکل آچارخور و اتوماتیک  موجود هستند که در نوع آچار خور برای بستن مته به آچار نیاز می‌باشد و معمولا این آچار همراه دستگاه است. در مدل اتوماتیک نیازی به آچار نیست و به سادگی مته روی سه نظام نصب می‌شود اما کابران حرفه‌ای معتقدند که سه نظام آچارخور محکم‌تر هستند.

 سه ‌نظام‌های SDS PLUS و SDS MAX  در واقع سه نام اتوماتیک هستند. در این نوع سه نظام تعویض مته بدون نیاز به ابزار و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

اندازه‌های سه نظام بر حسب میلی‌متر  یا اینچ بیان می‌شود که می‌تواند از ۶.۵ میلیمتر تا ۱۳ میلی‌متر باشد. ساخته می شود. این عدد در واقع بیانگر قطر مته‌ای است که قابلیت نصب در سه نظام را دارد. به طور کلی می‌توان گفت سه نظام در سایز 10 و اتومات برای مصارف خانگی مناسب هستند. در انتخاب دریل مناسب برای کارهای ظریف  و دارای ریزه کاری سه نظام  6.5 و برای کارهای سنگین وکارگاهی سه نظام 13 میلی متر مناسب می‌باشد.  

7.مته

انتخاب مته نیاز به دقت بالایی دارد چرا که مته‌ها در شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند  و دارای طرح‌های گوناگونی هستند. این تفاوت علاوه بر شکل ظاهری در اندازه و جنس مته نیز وجود دارد. با توجه به سطحی که قصد دارید روی آن کار کنید و همچنین نوع کاری که با دریل می‌خواهید انجام دهید نیاز است تا مته مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که مته مناسب کار نباشد هم دریل و هم سطح مورد نظر آسیب خواهد دید برای سطوح چوبی، فلزی، و پلاستیکی مته  فولادی و برای سطوح سخت و کارهای سنگین مته الماس مناسب است.

خرید انواع مته دریل

8.باتری

برای دریل‌های شارژی باتری از اهمیت بالایی برخوردار است. مدت زمان نگهداری شارژ توسط باتری به آمپرساعت و ولتاژ، همچنین نوع باتری بستگی دارد. باتری‌های با آمپرساعت و ولتاژ بالا مدت زمان بیشتری شارژ نگهداری می‌کنند. امروزه از دو نوع باتری نیکل-کادمیومی یا لیتیوم-یونی استفاده می‌شود. نوع لیتیوم-یونی دارای وزن کمتر و ابعاد کوچکتری نسبت به باتری  نیکل-کادمیوم است و همچنین مدت نگهداری شارژ در آن بیشتر است اما از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

9.شارژر باتری

 از انجا که شارژ مجدد باتری ممکن است بین 45 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد، استفاده از شارژرهای پر سرعت گزینه مناسب‌تری است. بنابراین نمی‌توان نقش شارژر را در انتخاب یک دریل مناسب نادیده گرفت.

10. نوع طراحی دریل

در تمام ابزارهای حرفه‌ای که در زمان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، نوع طراحی بدنه و ارگونومیک آن بسیار اهمیت دارد. ممکن است در ابتدای کار چندان متوجه این مساله نشوید اما اگر مدت طولانی دریل را در دست بگیرید و با آن کار کنید نیاز است که طراحی آن متناسب با بدن شما باشد و احساس خوشایندی داشته باشید.  برای انتخاب دریل مناسب توجه داشته باید که دریل‌های پر قدرت دارای وزن بالاتری هستند و ابعاد بزرگتری نیز دارند. بنابراین اگر برای کارهایتان به دریل با قدرت بالا نیاز ندارید از نمونه‌های سبکتر استفاده کنید.

قیمت و خرید انواع دریل

نکته بعدی در انتخاب دریل مناسب توان دست‌های کاربر است. دریل ابزاری است که به طور خاص نیاز  است تا دست‌ها توان حمل و کار کردن با آن را داشته باشند. بنابراین در صورتی که مچ دست شما قوی نیست دریل‌های با وزن کمتری انتخاب کنید.  همچنین برای انجام بعضی کارها می‌بایست برای مدت طولانی دستگاه را در دست نگه دارید. برای کارهای معمولی و خانگی وزن تا 1.2 کیلوگرم برای اکثر افراد مناسب است.

11. دسته دریل

یکی دیگر از عواملی که به نوعی به طراحی دریل مربوط می‌شود، دسته‌ی دستگاه است. دسته باید به نحوی طراحی شود که تا کاربر بتواند آن را محکم در دست بگیرد و  در طول کار دریل از کنترل او خارج نشود. از طرفی بایستی به راحتی در دست قرار بگیرد و احساس راحتی با آن داشته باشد.

در صورتی که یک دسته در جلوی دریل قرار داشته باشد، وزن دریل روی دو دست پخش می‌شود و کار کردن با آن راحت‌تر خواهد بود. بدین ترتیب به راحتی و با دقت بیشتری می‌توان فشار را در یک نقطه بر سطح متمرکز کرد. با توجه به نوع دسته و طراحی بدنه دریل به دو حالت تفنگی و ‌T شکل تولید می‌شوند. در دریل T شکل، دسته در قسمت میانی بدنه قرار دارد و موجب می‌شود که مچ دست فشار کمتری را تحمل کند اما در مدل تفنگی دسته دریل در قسمت انتهایی آن قرار دارد.

خرید انواع دریل

12. گشتاور

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب دریل مناسب،  گشتاور دستگاه است که به نیروی دروان آن مربوط می‌شود. چون کار با دریل بر روی سطوحی با ضخامت و جنس متفاوت انجام می‌شود، تنظیم گشتاور آن حائز اهمیت است. به عنوان مثال برای کارهای سنگین یا کار روی سطوح سخت بایستی از گشتاور بالا استفاده شود اما گاهی گشتاور بالا می‌تواند به سطح صدمه بزند. بنابراین دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم گشتاور و یا چرخش ساعتگرد و پادساعتگرد را داشته باشد.

13. کلاچ

نیرویی که دریل به سطح وارد می‌کند با استفاده از کلاچ قابل کنترل است. به طوری که می‌توان سطح مشخصی برای نیرو در نظر گرفت که بیشتر از آن کلاچ آزاد شده و نیروی بیشتر وارد نمی‌شود. این قابلیت هم در محافظت از دستگاه و  جلوگیری از داغ شدن آن کمک کننده است و هم از سطح یا پیچ محافظت می‌کند.

قیمت انواع دریل

14. سایر امکانات

تا اینجا با پارامترهای مهم در انتخاب دریل مناسب آشنا شدیم اما علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است هر شرکت متناسب با محصول خود یک سری امکانات ویژه یا لوازم جانبی در اختیار کاربر قرار دهد. شاید این موارد در انتخاب دریل ناسب کار شما چندان اثرگذار نباشند اما می‌توان به عنوان یک امتیاز مثبت به آن توجه کرد. از جمله‌ی این امکانات می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

کیف BMC  جهت حمل و نقل راحت

 باتری اضافی

انواع مته و سرمته

دسته کمکی ۳۶۰ درجه

چراغ LED

لوازم ایمنی مانند دستکش یا عینک

قیمت دریل

15-برند

با توجه به اینکه کیفیت ساخت دستگاه بسیار اهمیت دارد، می‌توان شرکت تولیدی را یکی از موارد مهم در انتخاب دریل مناسب برشمرد.  در بازار دریل انواع برندهای داخلی و خارجی وجود دارند که برخی از آنها از شهرت بیشتر برخودار است از قبیل برندهای هیوندای، دیوالت، آروا، ماکیتا، رونیکس، کرون و … . در بین دریل‌های خارجی قیمت دریل‌ شرکت‌های آلمانی  آمریکایی یا ژاپنی نسبت به برندهای چینی و ... بیشتر است. البته تمام این دریل‌ها از کیفیت و خدمات خوبی برخوردار هستند که قیمت خرید را می‌تواند توجیه کند. در کنار این برندها، شرکت‌ها نوپا که برای ورود به عرصه تجارت تلاش می‌کنند نیز قابل توجه می‌باشند. این شرکت‌ها از ارائه‌ی خدمات خوبی برخوردارند تا بتوانند در بین رقبای قوی خود نقش پر رنگی در بازار ایفا کنند.

16- گارانتی

خدمات پس از فروش و همچنین اصالت کالا نقش مهمی در انتخاب دریل مناسب دارد.  در صورتی که کالای بی کیفیت یا تقلبی تهیه شود در مدت زمان کوتاهی دچار خرابی شده و هزینه‌ بالایی برای تعمیرات یا حتی تهیه‌ی دریل دیگر  بر شما تحمیل خواهد شد. بنابراین در هنگام انتخاب دستگاه به گارانتی آن و خدماتی که شرکت بعد از فروش دریل به مشتری ارائه می‌دهد، دقت کنید. برای اطمینان از  این مورد بهتر است از سایت‌ها و مراکز معتبری دستگاه را تهیه نمایید.

17-قیمت

در کنار اینکه از لحاظ فنی به دنبال انتخاب دریل مناسب با کار خودتان باشید، بایستی میزان بودجه‌ای که قصد دارید هزینه کنید در نظر بگیرید. عوامل مختلف تعیین کننده‌ی قیمت دریل شامل  تمام مواردی که در بالا ذکر شد، می‌شود که برخی از آنها عبارتند از قدرت دستگاه، نوع منبع انرژی، انواع کلیدها و قابلیت‌های تنظیم سرعت و گشتاور و... . البته یکی از مهترین عوامل موثر بر قیمت، شرکت یا همان برند تولیدی است.

 در برخی موارد شاید تصمیم بگیرید که برای امکانات بهتری که دستگاه دارد هزینه‌ی بالاتری را پرداخت کنید. اما به طورکلی  محدوده‌ی خرید خود را مشخص کنید. برای دریافت یک لیست از دریل‌های مناسب می‌توانید به سایت‌هاب فروش  سر بزنید. سایت نید صنعت انواع دریل را به همراه مشخصات و قیمت انها در اختیارتان قرار می‌دهد.

3.انتخاب دریل مناسب با توجه به ایمنی و راحتی

آخرین ملاکی که در این مقاله جهت انتخاب دریل مناسب مورد بحث قرار می گیرد، ایمن بودن و سهولت در استفاد از دستگاه است. در صورتی که برخی امکانات و ویژگی‌ها در دریل وجود داشته باشد، ایمنی و راحتی بیشتری در حین کار به همراه خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا هم امنیت جانی کاربر حفظ شود و هم کیفیت کار بهتر باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

ـ قابلیت توقف خودکار برای ماقعی که  مته در سطح گیر کرده است یا موقیعت‌های مشابهی که دستگاه چار مشکل شده باشد.

ـ قابلیت تنظیم عمق که به بالتر رفتن دقت کار را بالا می‌برد.

ـ دارای امکان تنظیم سرعت باشد به ویژه برای دریل‌های با وزن بالا

ـ سیستم ضد لرزش  برای جلوگیری از خستگی

ـ داشتن چراغ LED که دربرخی از دریل‌ها تعبیه می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا کار  در مکان‌های تاریک و تنگ یا دور از دسترس را باشد.

ـ قابلیت قفل پذیری

ـ دریل‌های که سر و صدای کمتری دارند برای کارهای تخریبی و پر سر و صدا مناسب ترند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شده است تا با ارائه‌ی اطلاعات تخصصی و کافی به ما در  انتخاب دریل مناسب کمک شود. توجه داشته باشید دریلی انتخاب مناسب است که برای شما و کار شما مناسب باشد. ممکن است دستگاهی عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما برای شما انتخاب مناسبی نباشد. به طور کلی نوع دریل، ویژگی‌های فنی و ایمنی در کار از مهم ترین مواردی هستند که در انتخاب و خرید دریل باید به آن توجه شود.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید