دریل چیست؟ کاربردها و راهنمای انتخاب دریل مناسب

آشنایی با دریل و انواع آن | کاربرد ها و راهنمای انتخاب دریل مناسب

آشنایی با دریل و انواع آن | کاربرد ها و راهنمای انتخاب دریل مناسب

اگر کمی اهل فن بوده و با ابزارهای تعمیراتی آشنایی داشته باشید، به طور قطع با دریل‌ نیز به عنوان یک ابزار فنی آشنایی دارید. دریل‌ها جزء وسایل پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. از صنایع چوب گرفته تا فلزکاری‌ها، تراش‌کاری‌ها، صنعت ساخت و ساز و .... حتی در برخی از خانه‌ها نیز ممکن است بتوانید ردپای انواع دریل‌ها را ببینید. به طور خلاصه دریل وسیله‌ای است که برای سوراخ کردن اجسام متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دریل‌ها کاربردهای متعدد دیگری هم دارند؛ اما مهم‌ترین کاربردشان سوراخ‌کاری است. در این مقاله قصد داریم با ساختمان کلی دریل‌ها آشنا شویم، سپس به سراغ کاربردهای آن برویم و در انتها به بررسی انواع دریل‌ها بپردازیم.

قیمت دریل

دریل چیست؟

دریل یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین ابزار های مکانیکی و فنی است که در صنایع گوناگونی همچون ساختمان سازی، طراحی داخلی منزل، بازسازی سازه ها، باز و بسته کردن پیچ های گوناگون و هزاران فعالیت فنی دیگر به کار گرفته می شود. درواقع انسان از گذشته دور نیز برای سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف نیاز به ابزاری داشت که توانایی ایجاد سوراخ بر روی اجسام را داشته باشد. به همین ترتیب ابزار دریل برای اولین بار به دست مصر باستان ساخته شد. این وسیله در ابتدا بسیار ساده بود و به صورت دستی از آن استفاده می شد. اما امروزه به کمک پیشرفت علم و صنعت، دریل در انواع مختلف و پیشرفته تری به بازار ارائه گردیده است. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم داریم انواع گوناگون دریل و کاربرد این ابزار های صنعتی را برای شما عزیزان به طور کامل شرح دهیم.

خرید دریل

آشنایی با ساختمان کلی دریل‌ها

با اینکه دریل‌ها انواع مختلفی دارند، اما ساختمان کلی آن‌ها اغلب از یک طراحی ساده پیروی می‌کند. به جز چند استثناء که در بخش معرفی انواع دریل به آن‌ها نیز اشاره‌ای خواهیم داشت. ساختمان کلی یک دریل شامل بخش‌های زیر است:

فروش انواع دریل

بدنه‌ی اصلی دریل:

طراحی بدنه‌ی اصلی تمامی دریل‌های (از دریل‌های صنعتی گرفته تا دریل‌های نیمه صنعتی و خانگی) تقریباً شبیه به هم هستند. بدنه‌ی دریل‌ها اغلب از ترکیب فولاد و پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند. داشتن استحکام کافی، عایق حرارتی و الکتریکی بودن و وزن پایین ازجمله ویژگی‌هایی است که در طراحی بدنه‌ی اصلی دریل باید در نظر گرفته شود.

دسته نگه‌دارنده دریل:

دسته‌ نگه‌دارنده برای کنترل بهتر دریل‌ها تعریف می‌شود. این دسته به خصوص در مدل‌های نیمه سنگین و صنعتی کاربرد فراوانی دارد. زیرا کنترل دریل در سرعت‌های بالا مشکل است و وجود یک دسته‌ی نگه‌دارنده در قسمت جلویی دریل به کنترل بهتر آن کمک می‌کند.

کلید روشن و خاموش دریل:

کلید روشن و خاموش دریل‌ها روی بدنه‌ی اصلی تعریف می‌شود. فرقی نمی‌کند که دریل شما شارژی باشد یا به کمک نیروی برق ‌کار کند. در هر حال این کلید روشن و خاموش است که مدیریت نیروی محرکه را در دریل بر عهده دارد.

کلید تنظیم سرعت چرخش یا دیمر دریل:

فرض کنید قصد سوراخ کردن یک ورقه‌‌ی چوبی را دارید. خب در این حالت اگر سرعت چرخش مته بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث شکستن ورقه‌ی چوب شود. در حالی که برای سوراخ کردن یک دیوار آجری باید با بیشترین قدرت و سرعت چرخش به سراغ دیوار بروید. به همین خاطر است که دریل‌ها اغلب دارای دو یا سه حالت متفاوت هستند؛ که در هر حالت سرعت چرخش مته متفاوت است. تنظیم سرعت چرخش دریل به کمک یک کلید تنظیم سرعت انجام می‌شود؛ که به آن دیمر نیز می‌گویند.

سه نظام دریل:

کاربرد سه نظام درست به مانند اسم خاصش مهم است. گفتیم که سوراخ کردن اجسام به کمک یک مته انجام می‌شود. خب شیوه‌ی اتصال این مته به سر دریل چگونه است؟ و باز گفتیم که دریل کاربردهای دیگری هم دارد و فقط کافی است از ابزارهای دیگری کمک بگیریم. خب این ابزارهای کمکی چطور به دریل اضافه می‌شوند؟ جواب هر دو سؤال بالا «سه نظام» است. سه نظام وظیفه‌ی نگهداری و کنترل مته را در دریل‌ها ایفا می‌کند. در دریل‌های قدیمی این بخش به صورت دستی یا به عبارتی آچارخور طراحی می‌شد و برای باز و بسته کردن مته‌ها به یک آچار سه نظام نیاز داشتید. مدل‌های امروزی اما اغلبشان دارای یک سه نظام اتوماتیک هستند؛ که کار با دریل‌ها را بسیار ساده‌تر کرده‌اند.

کلید حرکت چکشی دریل:

برای سوراخ کردن برخی از اجسام سخت، علاوه بر چرخش مته به ضربه زدن هم نیاز دارید. این کار در دریل‌ها به کمک یک حالت چکشی یا همان ضربه‌ای انجام می‌شود. برای توقف یا فعال سازی حالت ضربه‌ای بر روی دریل یک دکمه‌ی مشخص تعریف شده است. برای مثال اگر قصد سوراخ کردن یک سرامیک را داشته باشید، حتماً باید از مته‌ی خاص و حالت ضربه‌ای دریل کمک بگیرید.

کلید قفل روشن نگه‌داشتن دریل:

روی اغلب دریل‌ها یک کلید قفل هم قرار دارد. وظیفه‌ی این کلید قفل این است که به هنگام کار دکمه‌ی روشن خاموش دریل را فیکس نگه داشته، به شما کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی دریل داشته باشید. وقتی بخواهید برای طول زمان زیادی از دریل استفاده کنید، وجود چنین کلیدی بسیار کاربردی است.

کلید تعویض جهت چرخش دریل:

گفتیم که دریل‌ها برای سوراخ کردن اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرند. و همچنین گفتیم این کار برای پیچاندن یک پیچ در سوراخ ایجاد شده است. خب با توجه به اینکه پیچ‌ها همواره به صورت راست‌گرد محکم می‌شوند، چرخش دریل‌ها نیز در حالت عادی به صورت راست‌گرد است. اما با توجه به اینکه گاهی از دریل‌ها برای باز و بسته کردن پیچ‌ها نیز استفاده می‌شود، روی بدنه اصلی دریل‌ها یک کلید تعویض جهت چرخش دریل نیز قرار گرفته است. با فشردن این کلید می‌توانید جهت چرخش مته را از راست‌گرد به چپ‌گرد تبدیل کنید. مهم‌ترین کاربرد این کلید نیز همان باز کردن پیچ‌های بسته شده است.

تراز عمق سنج دریل:

به این فکر کنید که قصد سوراخ کردن یک دیوار آجری یا چوب ضخیم را دارید. خب از کجا متوجه می‌شوید که عمق سوراختان باید چقدر باشد؟ اینجاست که پای تراز عمق سنج به میان می‌آید. عمق سنج در حقیقت یک میله مدرج است که در کناره‌ی بدنه پیچ شده و قابلیت جابجایی دارد. به این شکل برای مثال می‌توانید مشخص کنید که عمق سوراخ‌ فقط سه سانتیمتر باشد.

دسته بندی دریل‌ها به چه صورت است؟

به طور کلی دریل‌ها را باید بر اساس کاربردشان دسته بندی کرد. بر این اساس این ابزار را به دو دسته اصلی صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم بندی می‌کنند. دسته‌ی صنعتی دارای انواع متفاوتی بوده و کاربردهایی دارند که خاص‌تر از دریل‌های معمولی است. به همین خاطر طراحی آن‌ها نیز تا حدودی متفاوت‌تر از دریل‌های معمولی خواهد بود. دسته‌ی نیمه صنعتی نیز بیشتر شامل دریل‌های خانگی و سبک می‌شوند. دریل‌هایی که کاربردهای متنوعی دارند و نهایت تفاوتشان در قطر سوراخ کاری‌ آن‌ها و یا منبع تغذیه است.

دریل‌های نیمه صنعتی

بحث درباره‌ی انواع دریل‌ها را با مدل‌های نیمه صنعتی‌ شروع کنیم. مهم‌ترین ویژگی این دسته وزن پایین آن‌ها نسبت به مدل‌های صنعتی است. نکته‌ی دیگر بحث حالت‌های عملکردی آن‌هاست. به طور کلی این دریل‌ها در دو مدل ساده و چکشی طراحی می‌شوند. قیمت دریل ‌های ساده به طبع کمتر از مدل‌های چکشی است. اما کارایی آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. با این وجود اگر برای مصرف خانگی دنبال یک دریل خوب هستید، نمونه‌های ساده به خوبی جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

از دیگر موارد استفاده‌ی دریل‌های نیمه صنعتی در کارگاه‌های کوچک است. از کارگاه‌های ام.دی.اف کاری گرفته تا کارگاه‌های تولید محصولات فلزی. در تمام این موارد دریل‌های نیمه صنعتی به خوبی جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی دریل‌های نیمه صنعتی بحث محدوده قطر مته‌های آن است. که اصطلاحاً سوراخ دریل نامیده می‌شود. قطر این محدوده در دریل‌های نیمه صنعتی بین 6 تا 13 میلی‌متر است. اگر نمی‌خواهید خودتان را محدود کنید، بهتر است به سراغ مدل‌های 10 تا 13 میلی‌متری بروید.

در کنار موارد گفته شده دریل‌های نیمه صنعتی ممکن است ویژگی‌های دیگری هم داشته باشند. ازجمله اتوماتیک بودن یا دستی بودن سه نظام، دارا بودن باتری شارژی به عنوان منبع تغذیه، داشتن دسته کمکی و چراغ ازجمله همین ویژگی‌های منحصر به فرد است؛ که تنها در برخی از مدل‌های خاص وجود دارند.

دریل‌های صنعتی

وقتی صحبت از یک دستگاه صنعتی می‌شود، به طبع باید به سراغ مدل‌های خاص‌تر و پرقدرت‌تر رفت. این مسئله درباره‌ی دریل‌های صنعتی نیز برقرار است. مدل‌های صنعتی این دستگاه دارای مدل‌های متنوعی است؛ که اغلب این مدل‌ها را بر اساس کاربردشان نام‌گذاری کرده‌اند. دریل‌های ساده، ضربه‌ای، بتن کن، چکش تخریب، ستونی، نمونه‌بردار و غیره ازجمله همین مدل‌ها هستند. اگر موافق هستید، به سراغ بررسی انواع دریل‌های صنعتی برویم و بیشتر با این مدل‌ها آشنا شویم.

منبع تغذیه‌ی دریل، نکته‌ای که نباید از آن غافل شد

بحث منبع تغذیه در ساخت دریل‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. البته اغلب دریل‌ها از جریان برق شهری به عنوان منبع تغذیه بهره می‌برند؛ اما در کنار جریان برق شهری دریل‌ها ممکن است منبع تغذیه‌های دیگری نیز داشته باشند. مهم‌ترین نوع در این بین دریل‌های بادی و دریل‌های شارژی هستند.

دریل‌های بادی به کمک هوای فشرده کار می‌کنند. برای تأمین فشار باد لازم البته باید از یک کمپرسور نیز کمک گرفت. این دریل‌ها جهت ایجاد سوراخ‌هایی با قطر کم کاربرد دارند و مهم‌ترین موارد استفاده‌شان صنایع ساخت و سازی و استخراجی است.

دریل‌های شارژی هم که خیلی نیازی به توضیح ندارند. در این مدل‌ها اغلب از باتری‌های لیتیوم – یون استفاده می‌شود؛ که وزن پایینی داشته و شارژ دهی مناسبی دارند. خرید دریل‌ شارژی برای کسب‌وکارهایی که دسترسی کمتری به جریان برق شهری دارند، گزینه‌ی ایده آلی خواهد بود.

معرفی انواع دریل

وسیله دریل در گذشته به صورت دستی و یا کمانی مورد استفاده مردم مصر قرار می گرفت که کاملا با دریل های امروزی متفاوت بود. اما امروزه با پیدایش دریل ها در انواع برقی یا شارژی، بی سیم و متصل به سیم و غیره تنوع این محصول بالا رفته و طیف گسترده تری از فعالیت ها را به مهندسان و ساختمان سازان ارائه کرده است. در ادامه برخی از انواع دریل را نام برده و کاکرد متفاوت هر یک از آن ها را شرح داده ایم تا با معرفی انواع دریل، شما را از کاربرد های گوناگون این محصول خارق العاده آگاه سازیم.

قیمت و خرید انواع دریل

دریل ساده

دریل ساده از نوع اولیه دریل ها است که اکثر ما با همین نوع دریل آشنایی داریم. دریل ساده نسبت به دریل های دیگر، از قدرت پایین تری برخوردار بوده و معمولا از این نوع دریل ها برای کار های ساده و درون منزل استفاده می شود. برای مثال از دریل ساده در فعالیت هایی همچون نجاری، ایجاد سوراخ های سطحی با عمق کم در دیوار های پچی، استفاده به عنوان پیچ گوشتی و غیره بهره وری می شود. قیمت دریل ساده نسبت به سایر دریل های حرفه ای و پرقدرت تر کم تر بوده و از نرخ پایین تری نسبت به مدل های چکشی یا گریبکسی برخوردار می باشد.

قیمت انواع دریل

دریل شارژی

دریل شارژی نوعی دریل است که بدون سیم کار می کند و برای استفاده از آن نیاز به متصل کردنش به پریز برق نمی باشد. به همین ترتیب دریل های شارژی ابزار هایی هستند که بدون سیم ساخته شده و برای کارکرد خود نیاز به برق مستقیم ندارند. البته این دستگاه از یک باتری تشکیل شده است که پس از استفاده باید آن را به برق زده و همانند گوشی های همراه، آن را شارژ کنید. در غیر این صورت به هنگام کار شارژ آن به اتمام رسیده و دیگر قادر به ایجاد سوراخ بر روی اجسام نیست. از این نوع دریل نیز برای سوراخ کاری در سطوح مختلف چوبی، گچی، فلزی و... استفاده می شود.

خرید انواع دریل

دریل برقی

دریل برقی همانطور که از نامش نیز پیداست، با اتصال به برق کار می کند. این نوع دریل به واسطه یک کابل که به پریز متصل می شود شروع به فعالیت کرده و مستقیما انرژی خود را از برق شهری تامین می کند. به همین دلیل دریل برقی نسبت به دریل های شارژی از قدرت بیشتری برخوردار بوده و هیچ گاه شارژ آن به اتمام نمی رسد. از دریل های برقی برای سوراخ کردن چوب، گچ، کاشی و غیره استفاده می شود و عمدتا کاربرد این دستگا ها ایجاد سوراخ با قطر های متفاوت است.

قیمت انواع دریل

دریل چکشی

دریل چکشی نیز یکی از انواع مفید دریل ها است که برای سوراخ کاری در اجسام سخت به کار می رود. این مدل دریل نسبت به دریل های ساده از توان و قدرت بیشتری برخوردار بوده و تا عمق بیشتری از سطوح را می تواند سوراخ کند. دلیل پرقدرت تر بود دریل چکشی، ایجاد ضربات متوالی در هنگام چرخش مته در این دستگاه است که باعث می شود مته با سرعت و قدرت بیشتری داخل سطح فرو برود. دریل های چکشی را می توانید در مدل های گوناگون در بازار پیدا کرده و با قیمت های متفاوتی تهیه کنید.

خرید انواع دریل

دریل ستونی

دریل ستونی کمی متفاوت تر از سایر دریل ها فعالیت می کند، زیرا این نوع دریل قابل حمل نیست. دریل ستونی معمولا بر روی یک میز یا در کارگاه های صنعتی نصب می شود و قابل جابجایی نیست. البته کاربرد دریل ستونی نیز همانند سایر دریل ها سوراخ کردن سطوح چوبی، پلاستیکی گچی و غیره است، با این تفاوت که این دستگاه به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا دریل ستونی کار را بسیار ظریف انجام می دهد، از همین روی از این نوع دریل ها در صنایعی همچون نجاری بهره وری می شود.

قیمت دریل ستونی

دریل بتن کن

دریل بتن کن یکی از پر قدرت ترین انواع دریل به شمار می رود که معمولا در فعالیت هایی همچون ساختمان سازی و یا تخریب مورد استفاده قرار می گیرد. دریل بتن کن ابزاری شبیه به چکش تخریب می باشد، با این تفاوت که دریل بتن کن می تواند در ایجاد سوراخ های عمیق نقش داشته باشد، اما چکش تخریب قابلیت ایجاد سوراخ را ندارد. در واقع دریل بتن کن از ابزار های فوق حرفه ای و پر قدرتی است که از آن برای سوراخ کاری در متریال های ساختمانی مانند سنگ، بتن، آجر، کلوخ و هر جسم سخت دیگری استفاده می شود.

 

 

دریل پنوماتیک

دریل پنوماتیک که معمولا با نام دریل بادی شناخته می شود، با نیروی باد و هوای فشرده کار می کنند. معمولا یک کمپرسور هوا در این نوع دریل ها وجود دارد که سطح زیادی از فشار هوا را کنترل کرده و باعث می شود دریل پنوماتیک با باد کار کند. از دریل پنوماتیک یا بادی معمولا برای ایجاد سوراخ در سطح های سختی که دریل های دیگر توانایی اش را ندارند استفاده می شود. به همین دلیل معمولا از دریل بادی در صنعت استخراج و یا ساختمان سازی استفاده می شود.

دریل گریبکسی

دریل گریبکسی نیز یکی دیگر از مدل های عالی دریل محسوب می شود که علاوه بر قدرت زیاد، از سرعت بالایی نیز برخوردار می باشد. این محصول با استفاده از یک قطعه به نام جعبه دنده یا گریبکس نیروی محرکه را به سرعت و قدرت بیشتر تبدیل می کند. دریل گریبکسی محصولی پر قدرت است که از آن برای سوراخ کاری در اجسام سخت مانند آهن استفاده می شود که در انواع مختلف در بازار عرضه می شود.

از دریل در چه صنایعی استفاده می شود؟

تا این لحظه از مقاله فرا گرفتیم دریل چیست؟ و از آن چه استفاده هایی می شود. که دریل برای سوراخ کاری، باز و بسته کردن پیچ، تخریب، ساختمان سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع دریل محصولی است که امروزه در تمامی صنایع نقش آفرینی کرده و محصولی است که برای هر خانه ای مورد نیاز واقع می شود. اما استفاده اصلی دریل ها در صنایعی همچون ساختمان سازی، طراحی داخلی منازل، حفاری لانه های مورچه، حفاری دیوار، سوراخ کاری کاشی، نجاری و حتی صنعت هنر و مجسمه سازی می باشد. در واقع باید بگوییم کاربرد دریل چه در صنایع گوناگون و چه در منازل، برای سوراخ کاری و باز و بسته کردن پیچ است.

تفاوت انواع دریل

دریل ها نسبت به شکل ظاهری، اجزای تشکیل دهنده، اندازه و سایزشان کاربرد متفاوتی نیز دارند و هر کدام برای فعالیت گوناگونی مناسب می باشند. برای مثال دریل های معمولی برای سوراخ کاری منازل و فعالیت های سطحی تری مناسب هستند. اما دریل هایی همچون گریبکسی، بتن کن، چکشی و ... برای سوراخ کاری هایی با عمق بالا و تخریب بیشتر مناسب می باشند. به همین دلیل تفاوت انواع دریل، در نوع کارکرد و ویژگی های آن است. برای مثال دریل های برقی برای استفاده طولانی مدت مناسب هستند و دریل های شارژی برای انجام کارهای کوچک و استفاده کوتاه مدت ساخته شده اند.

لازم به ذکر است باید دقت داشته باشید ابزار دریل یک وسیله مکانیکی بوده و استفاده از آن نیازمند دانش و تخصص مختص به خود است، در نتیجه اگر قصد استفاده از هرکدام از انواع دریل را دارید حتما از فرد متخصص کمک گرفته و یا پیش از استفاده آموزش های اولیه درباره این محصول را فرا بگیرید.

نتیجه گیری

دریل یک ابزار مکانیکی_فنی است که قالبا برای سوراخ کاری دیوار و یا اجسامی مانند چوب، فلز، کاشی، گچ، کلوخ، سرامیک و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار دریل در وهله اول برای ساخت و ساز و سهولت در ساختمان سازی ابداع شد. با این ابزار کاربردی می توان بر روی هر سطحی سوراخ ایجاد کرد و پیچ های بزرگ و کوچک را باز کرد. البته سطحی که می خواهید آن را سوراخ کنید و یا مقدار عمق سوراخ، بستگی به نوع دریل و قدرت آن دارد. زیرا دریل در انواع گوناگون و کاربرد های مختلف در بازار وجود دارد و برای آنکه شما بتوانید دریل مناسب را انتخاب کنید، باید این محصول را طبق فعالیتی که می خواهید انجام دهید خریداری نمایید. به همین دلیل ما تمام اطلاعاتی را که در مورد ابزار دریل و انواع آن نیاز داشتید را در این مقاله توضیح دادیم تا شما عزیزان بتوانید انتخاب درستی در خرید محصول دریل داشته باشید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید