راهنمای خرید کلید مینیاتوری

راهنمای جامع خرید فیوز مینیاتوری بر اساس کاربرد

راهنمای خرید فیوز مینیاتوری

امروزه با توجه به شرایطی که برای نوسانات مداوم در جریان برق شهری ایجاد شده است بسیاری از صاحبان صنایع بابت ورود آسیب به تجهیزات برقی خود نگران هستند. همچنین وسایل برقی خانگی نیز از چنین خطراتی ایمن نیستند به همین دلیل استفاده از کلید مینیاتوری یا MCB توصیه می‌شود. کلید مینیاتوری ابزاری است که با نصب آن به تجهیزات برقی در زمان کم و زیاد شدن جریان برق یا ورود برق بیش از ولتاژی که وسیله برقی تحمل نگهداری آن را دارد به طور اتوماتیک از وسیله خارج می‌شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این کلید در زمان خرید فیوز مینیاتوری و انتخاب محصولی متناسب با نیاز خود لطفأ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کلید مینیاتوری برای کولر گازی

کلید مینیاتوری برای پمپ آب

کلید مینیاتوری برای برق DC

کلید مینیاتوری پریز

کلید مینیاتوری کنتور برق

کلید مینیاتوری پیچی

کلید مینیاتوری مناسب برای روشنایی

کلید مینیاتوری کولر آبی

کلید مینیاتوری خوب

کلید مینیاتوری موتوری

نتیجه‌گیری

 خرید کلید مینیاتوری برای کولر گازی

برای تنظیم جریان برق در کولز گازی و جلوگیری از ورود آسیب به ان در زمان نوسانات می‌توانید با مراجعه به کاتالوگ این فروشگاه، کلید مینیاتوری برای کولر گازی را انتخاب کنید. بعضی مواقع کولر گازی به طور ناگهانی خاموش می‌شود یا فیوز ان می‌پرد یا ممکن است کولر روشن باشد اما هوای سردی که از ان خارج می‌شود بسیار ضعیف و کند باشد. در چنین مواردی به دنبال یافتن مشکل در فیوز نباشید بلکه لازم است فن کولر را بررسی کنید. اگر فن کولر خراب شده باشد کارکرد کولر به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد اما اگر فن مشکلی نداشت نوبت به بررسی کلید مینیاتوری برای کولر گازی می‌رسد. پریدن فیوز کولر گازی می‌تواند با خازن کولر در ارتباط باشد. خازن یک قطعه خنک‌‌کننده در کولر است که وظیفه تنظیم جریان برق در وسیله الکتریکی را بر عهده دارد. اگر خازن دچار نقص شده باشد فیوز کولر گازی می‌پرد. البته در چنین مواردی توصیه می‌شود تجهیزات داخل کولر را نیز بررسی کنید زیرا شل شدن هر یک از قطعات می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف وسیله برقی بشود. در مورد کولر گازی به دو مرحله زیر توجه داشته باشید:

  1. نصب کابل مناسب
  2. استفاده از فیوز یا کلید مینیاتوری مناسب. کلید مینیاتوری باید با آمپر کولر گازی تناسب داشته باشد. معمولأ برای قطع جریان اضافه برق در کولرهای گازی از کلید مینیاتوری نوع c کندکار استفاده می‌شود. فیوز کولر گازی باید قادر به عبور برق مورد نیاز برای کمپرسور و فن پنل باشد. در زمان خرید فیوز کولر گازی به برند محصول و کیفیت آن توجه داشته باشید زیرا کولر وسیله‌ای است که در طول روز به صورت یک‌سره مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه گرم بودن هوا، احتمال خراب شدن کلید مینیاتوری ان بسیار زیاد است. برای کولر گازی، فیوز شیشه‌ای در بخش پنل ان تعبیه می‌شود و اگر این فیوز به هر دلیلی خراب شود کولر روشن نخواهد شد. اگر از کلید مینیاتوری نوع b استفاده شود به این دلیل که فیوز مذکور به جریان برق بیشتری نیاز دارد اما برق مورد نیاز در کولر گازی جریان پیدا نمی‌کند و در اصطلاح عامیانه، فیوز می‌پرد و کولر خاموش خواهد شد. برای خرید کلید مینیاتوری کولر گازی متناسب با آمپر آن به علائم درج شده روی کولر توجه داشته باشید.

اگر فیوز در کولر آبی عملکرد درستی ندارد لازم است در ابتدا سیم ورودی و خروجی کولر را چک کنید. اگر سیم‌ها شل نبودند به آمپر و نوع فیوز توجه داشته باشید. اگر جریان برقی که از کولر عبور می‌کند زیاد باشد کلید مینیاتوری داغ خواهد شد. لازم است بدانید که استفاده از یک کلید مینیاتوری برای دو وسیله برقی احتمال خراب شدن زودهنگام فیوز را افزایش می‌دهد. فرسوده شدن قطعات فیوز نیز از دیگر عواملی است که باعث داغ شدن فیوز در روزهای گرم تابستانی می‌شود.

خرید فیوز مینیاتوری برای کولر گازی

کلید مینیاتوری برای پمپ آب

پمپ آب یکی دیگر از تجهیزاتی است که برای حفاظت از ان در مقابل نوسانات برق باید از کلید مینیاتوری استفاده کرد. یکی از مشکلات متداول در نصب فیوز برای پمپ آب، پریدن فیوز است که دلیل آن انتخاب اشتباه فیوز است که می‌تواند هم به فیوز و نیز پمپ آب آسیب برساند. اگر کلید مینیاتوری دچار مشکل بشود، کنترل فاز که یکی از تجهیزات مهم در پمپ آب محسوب می‌شود دچار آسیب جدی یا حتی سوختگی خواهد شد.

خرید کلید مینیاتوری برای پمپ آب

کلید مینیاتوری برای برق DC

کلید مینیاتوری dc برای مدارهایی استفاده می‌شود که به جریان برق DC متصل هستند. این نوع از کلیدهای مینیاتوری در دو گروه تک‌پل و دو‌پل تولید می‌شوند. از کلید مینیاتوری دو پل یا دو فاز در مواردی استفاده می‌شود که دو وسیله الکتریکی از یک مکان خاموش یا روشن می‌شوند. همین عملکرد باعث افزایش طول عمر تجهیزات می‌شود.

 مقدار برق مجاز برای عبور از این نوع فیوزها تقریبا بین 2 تا 63 آمپر است. کلیدهای مینیاتوری dc هم از سوی تولیدکنندگان داخلی در بازار عرضه می‌شوند و نیز برخی از شرکت‌ها به واردات این محصول از شرکت‌های معتبر خارجی اقدام می‌کنند. در زمان خرید کلید مینیاتوری به علامت استاندارد حک شده روی محصول دقت داشته باشید زیرا مقدار توان فیوز برای عبور جریان برق با توجه به علامت استاندارد آن مشخص می‌شود.

کلید مینیاتوری پریز

یکی دیگر از تجهیزاتی که به منظور محافظت از ان کلید مینیاتوری نصب می‌شود پریز است. در مورد پریز هم باید با توجه به استانداردهای عبور برق کلید مینیاتوری متناسب تعبیه شود.

کلید مینیاتوری کنتور برق

فیوزهای مختلفی در بازار برای کنتور برق ارائه شده‌اند که هر یک نیز کارایی خاص خود را دارند و بسته به مورد استفاده از ان و مقدار جریان برقی که قرار است از تجهیزات عبور داده شود مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیوز برق فشنگی یکی از انواع کلیدهای مینیاتوری کنتور برق است که که در پایه و کلاهک ان از یک فشنگ استفاده شده است. روی این نوع فیوز، پولک‌هایی وجود دارد که ذوب شدن آن‌ها نشان دهنده این است که عمر کلید مینیاتوری به اتمام رسیده است. کلید مینیاتوری فشنگی، در اثر بالا رفتن حرارت در تجهیزات دچار نقص شده و به مرور زمان تخریب می‌شود. اما با این حال، کلید مینیاتوری فشنگی یکی از فیوزهایی است که به دلیل کارکرد زیاد و قابلیت استفاده از ان در محل‌های مختلف و برای تجهیزات متعدد بسیار پرطرفدار است.

یکی دیگر از انواع کلید مینیاتوری کنتور برق، کلید کمپکت است. کلید کمپکت یکی از جدیدترین انواع فیوز است که این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا با تعیین مقدار جریان برق عبوری، از نوسانات برق و تاثیر ان بر تجهیزات الکتریکی جلوگیری کنید. با کاهش یا افزایش ولتاژ برق عبوری از انچه که شما تعیین کرده‌اید کلید مینیاتوری به طور اتوماتیک، جریان برق را قطع می‌کند.

هر یک از انواع فیوز کنتور برق در هر صورت ممکن است دچار اختلال شده و در اصطلاح، فیوز می‌پرد. در این صورت شما باید وسیله‌ای را که برق زیادی مصرف می‌کند از پریز جدا کنید. همچنین بهتر است وسایلی که نیازی به استفاده از آن‌ها نیست از پریز جدا شوند. ممکن است شما نیز با این مشکل مواجه شده باشید که با پریدن پریز تمام وسایل برقی به طور هم‌زمان خاموش شوند. چنین اتفاقی نشان از سوختگی فیوز دارد. فیوزهای جدید طوری طراحی شده‌اند که با سوختن آن تمام وسایل برقی به منظور جلوگیری از ورود آسیب، خاموش می‌شوند.

خرید فیوز مینیاتوری کنتور برق

لازم به ذکر است که هرگونه سیم‌کشی اشتباه در ساختمان می‌تواند باعث منفجر شدن فیوز بشود بنابراین علاوه بر کیفیت کلید مینیاتوری کنتور برق سایر تجهیزات و سیم‌کشی نیز باید بدون عیب و نقص باشند. اگر علت تخریب فیوز، نقص در سیم‌کشی باشد باید به دنبال یافتن یکی از علائم زیر باشید:

  1. چراغ کم‌نوری که صدای وز وز می‌دهد
  2. سیم کهنه یا جویده شده
  3. یافتن رد دود
  4. بوی سوزش یا هرگونه بوی عجیب

 

کلید مینیاتوری پیچی

کلید مینیاتوری به دو دسته فشاری و پیچی تقسیم می‌شوند. فیوز فشاری هیچ حفاظی در مقابل شوک یا جریان نامی ندارد. فیوز فشاری از دو بخش پایه و رشته فیوز تشکیل می‌شود. فیوز پیچی که نام دیگر ان فیوز فشنگی یا فیوز بکس است از یک پایه فیوز، حفاظ در برابر نوسانات برقی، یک قطعه مغزی و محفظه پیچی شکل تشکیل شده است. پایه فیوز پیچی طوری طراحی می‌شود که بتواند قطعه مغزی را نگه دارد و تضمین کننده پلاریزاسیون جریان نامی هم باشد. پلاریزاسیون جریان نامی عبارت از این است که امکان استفاده از رشته فیوز با جریانی مشخص شده وجود ندارد در نتیجه  از کابل در مقابل جریان اضافه محافظت می‌شود. به هر جریان نامی یک رشته فیوز، یک رنگ نسبت داده می‌شود همچنین فشنگ فیوز نیز یک پولک به رنگ رشته فیوز  دارد که به واسطه آن فنر به آن متصل می‌گردد. اگر رشته فیوز قطع شود پولک آزاد شده و از فیوز خارج می‌شود. از پولک برای تشخیص سالم بودن فیوز و شناسایی سریع جریان نامی فیوز استفاده می‌شود.

کلید مینیاتوری مناسب برای روشنایی

فیوزهای تیپ b منایب برای روشنایی هستند. در این فیوز دامنه قطع جریان کم‌تر است و با کمی تاخیر جریان اضافه  برق را قطع می‌کند. از کلید‌های مینیاتوری نوع B برای بارهای مقاومتی  کوچک استفاده می‌شود و سوئیچینگ ناگهانی آن‌ها بسیار کم است. همین ویژگی باعث شده است تا MCBهای مدل B  در بارهای خانگی یا تأسیسات روشنایی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند.

کلید مینیاتوری کولر آبی

معمولا مقدار برقی که برای راه اندازی یک کولر وارد جریان می‌شود، 240 ولت است. فیوزی که برای کنترل جریان برق در کولر آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد یک دستگاه کارتریج کوچک است که ما بین اتصالات فلزی تعبیه می‌شود و در بیشتر موارد نیز در یک بلوک فیوز قرار می‌گیرد تا تعویض فیوز به راحتی انجام شود. پریدن فیوز کولر آبی می‌تواند به دلیل گرفتگی فیلتر هوا باشد بنابراین همیشه نمی‌توان با پریدن فیوز، به دنبال پیدا کردن مشکل در خود فیوز باشید. دلیل گرفتگی فیلتر هوا این است که فشار هوا در زمان ورود به کولر، باعث کثیف شدن فیلتر می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید کولر آبی را در فواصل زمانی مشخص تمییز کنید.

کلید مینیاتوری خوب

برای خرید کلید مینیاتوری خوب باید در زمان خرید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  1. در زمان خرید کلید مینیاتوری باید به مورد استفاده از آن و میزان محافظتی که باید به وسیله کلید مینیاتوری ایجاد شود دقت کنید.زیرا برای هر دسته از تجهیزات الکتریکی، فیوز مخصوصی طراحی شده است که استفاده از فیوز نامناسب، هم به وسیله برقی هم به فیوز آسیب می‌زند. بنابراین اشتباه در انتخاب محصول، ممکن است خسارات مالی و جانی در پی داشته باشد.
  2. به منظور بررسی شیوه عملکرد کلید مینیاتوری و اطمینان از صحت آن دستگاه‌های تستری طراحی شده‌اند  که با استفاده از آن‌ها هرگونه عیب و نقص احتمالی در دستگاه شناسایی خواهد شد.
  3. در زمان خرید کلید مینیاتوری برندی را انتخاب کنید که خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه داشته باشد.  به طور کلی شرکت‌های معتبر بهترین گزینه برای خرید محصولات و تجهیزات برقی هستند. کلیدهای مینیاتوری هم از سوی شرکت‌های داخلی و نیز خارجی تولید می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به مورد استفاده از فیوزها و استاندارد مورد نظر، محصولی با کیفیت را انتخاب کنید.
  4. اگر از تجربه و مهارت کافی برای خرید برخوردار نیستید توصیه می‌شود به همراه یک متخصص برای خرید اقدام کنید.

 

کلید مینیاتوری موتوری

کلید مینیاتوری تیپ c به عنوان کلید مینیاتوری موتوری هم شناخته می‌شود. این نوع کلید ۵ تا 10 برابر جریان نامی فعالیت دارد و در اکثر مواقع نیز برای موتورهای کوچک استفاده می‌شوند. کلید‌های مینیاتوری مدلC  در جریانات اتصال کوتاهِ کارایی بیشتری از خود نشان می‌دهند به همین دلیل این مدل کلیدها در محیط‌های تجاری و صنعتی برای محافظت از تجهیزات به کار گرفته می‌شوند.

خرید فیوز مینیاتوری موتوری

نتیجه‌گیری

امروزه به دلیل افزایش قیمت وسایل برقی، هر مصرف‌کننده‌ای به دنبال خرید بهترین ابزار برای محافظت از آن‌ها در مقابل نوسانات جریان برق است که ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به وسایل برقی وارد کند. اگر برای تامین ایمنی محیط کار و جلوگیری از بروز  حوادثی مانند آتش‌سوزی که در نتیجه کم یا زیاد شدن جریان برق در دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد قصد خرید کلید مینیاتوری با کیفیت را دارید توصیه می‌شود با انتخاب کلید مینیاتوری مورد نظر خود از کاتولوگ فروشگاه به منظور انجام هماهنگ‌های لازم با واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید