سیم مسی چیست انواع و کاربرد سیم مسی

مقاله ای کابل در رابطه با سیم مسی در انواع و کاربرد مختلف

سیم مسی چیست؟ انواع و کاربرد سیم مسی

سیم مسی چیست

مس یکی از بهترین رسانای الکتریکی می باشد که به سیمی گه هادی آن از یک یا چند رشته هادی مسی تشکیل شده است سیم مسی گفته می شود که در اکثر سیم و کابل برق ها مورد استفاده قرار می گیرد.
بر روی این هادی یک عایق از جنس pvc  برای جلوگیری از اتلاف جریان برق به خارج از سیم کشیده می شود، اما بر اساس کاربرد جنس عایق آن از پلی اتیلن یا از جنس نسوز نیز باشد.
فلز مسی را با نماد CU نمایش داده می شود که این سیم دارای خواص شیمیایی و فیزیکی بسیاری می باشد و دارای قدرت الکترکی خوبی  می باشد، جریان الکترکی را به خوبی بدون هیچ مشکلی عبور می دهد.

انواع سیم مسی

انواع سیم مسی به دلیل رسانایی خوب الکتریکی آن که از هادی مسی در آن ها استفاده شده است در صنایع مختلفی کاربرد دارد، که این سیم ها بر اساس مقاومت، سایز و... به انواع زیر تقسیم می شود:

سیم مسی لاکی

سیم مسی لاکی اغلب در سیم پیچی موتور ها و ترانس ها بدلیل کم بودن حجم عایق آنها و نازک بودنشان استفاده می شود.
این سیم بدلیل اینکه عایق آن از سه لایه بسیار نازکی از لاک بر روی مس استفاده شده است بسیار نازک می باشد و فضای زیادی را اشغال نمی کند ولی اگر بر روی آن از پلاستیک استفاده شود دیگر سیم لاکی نیست و فقط یک سیم مسی معمولی خواهد بود
یکی از ویژگی ها مثبت این سیم قدرت تحمل در برابر گرما می باشد و اگر چند سیم هم کنار هم قرار بگیرند هیچ مشکلی پیش نمی اید، این سیم به راحتی ذوب می شود و لحیم پذیر می باشد

سیم مسی نایلون 

سیم مسی نایلون از دو سیم نازک روکشدار ساخته شده است که بهآن سیم بند تخت نیز گفته می شود که دارای ولتاژ پایینی می باشد به همین دلیل در صنایع لوستر سازی و ساختمان سازی استفاده می شود.
انواع سیم مسی

سیم مسی ارت

سیم مسی ارت بصورت هادی مفتولی و افشان تولید می شود که به رنگ سبز و زرد می باشد. این سیم نشتی جریان الکتریکی به زمین منتقل می کند و از جان شما در برابر شوک الکترکی و برق گرفتگی جلوگیری می کند.

سیم مسی مفتولی(Solid Wire)

به سیمی که از یک یا چند سیم مسی تشکیل شده است سیم مسی مفتولی گفته می شود که این سیم  که جزئی از کابل فشار ضعیف می باشد نام دیگر آن سیم خشک و نصب ثابت نیز شناخته شده است که این سیم به راحتی شکسته نمی شود و بسیار مقاوم می باشد نرم بودن و انعطاف پذیری آن یکی از ویژگی های این سیم می باشد
از پلیمر پی وی سی که از نوع پلیمر PVC/C  برای عایق این سیم استفاده می شود، سیم مسی مفتولی برای تابلئ برق و توزیع برق کاربرد دارد.

سیم مسی افشان

این سیم  طبق استاندارد ملی  ISIRI 3084 و استاندارد بین المللی IEC 60228  ساخته می شود بدلیل اینکه هادی های نرم و منعطفی دارند استفاده از انها بسیار راحت و کاربر زیادی دارد، سیم مسی افشان در سایز های 0.25 تا 240 میلی متر مربع تولید و عرضه می شود.
سیم مسی افشان

سیم مسی نازک

سیم مسی نازک یکی از انواع سیم مسی با قطری برابر 4/6 میلی متر می باشد، بدلیل نازک بودن بسیار نرم و منعطف پذیر می باشد و کار با این سیم ها بسیار آسان می باشد.
 از این سیم در اکثر شبکه ها همچون شبکه ها کامپیوتری، رادیویی استفاده می کنند این سیم دارای قیمت مناسبی می باشد

سیم مسی ضخیم

سیم مسی ضخیم یکی ازانواع سیم مسی است که به عنوان یک نوع از کابل کواکسیال می باشد که نام دیگر آن اترنت استاندارد نیز شناخته شده است.
برخلاف سیم نازک این سیم مسی ضخیم دارای هسته ضخیمی می باشد و قطر آن برابر است با 1/26 سانتی متر می باشد به همین دلیل سیگنال ها مسافت طولانی تری را طی می کند و عموما برای کارهایی که نیاز به تحمل بالای جریان دارد مورد استفاده قرار می گیرد

سیم مسی روکش دار

سیم های روکش دار یکی از انواع سیم مسی می باشد که لایه روکش به عنوان عایق از جنس PVC دارند و سیم مسی روکش دار در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

سیم مسی بدون روکش

سیم مسی بدون روکش در صنایع مختلفی همچون سیستم های ارتیک به مکرر کاربرد دارند، این سیم ها دارای سایزهای مختلفی می باشد که از 16 تا 240 میلی متر مربع تولید و عرضه می شود.
این سیم ها فقط از یک مفتول مسی ساخته شده اند و هیچ روکش و عایقی ندارند، این سیم مسی بدون روکش در تابلو برق ها، سیم پیچ، ساخت الکتروموتور ها، در صنایع کابلسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم مسی نیمه افشان

این سیم ها مشخصاتی از سیم های افشان و مفتولی دارد که از نظر ساختار از چند مفتول مسی تشکیل شده است که بدلیل ضخامت هادی آن انعطاف پذیری زیادی ندارد ولی خشک هم نمی باشد.
مزای سیم مسی

مزایای سیم مسی

از رسانای الکتریکی بالایی برخوردار می باشد
در مقابل حرارت و دما مقاوم می باشد
از برابر خوردگی و پوسیدگی استحکام بالایی دارد
با سایر تجهیزات الکتریکی سازگار است
قابلیت بازییافت بالا

کاربرد سیم مسی

سیم مسی دارای کاربرد های فراوانی می باشد که خلاصه ای از کاربرد آن به شرح زیر می باشد:
در خطوط انتقال نیرو استفاده می شود
سیم کشی خیابان ها و کوچه ها
سیم کشی محموعه ها
در لوله های برق کاربرد دارد
در ساخت موتور و الکتروموتور ها
در صنایع خودرو سازی
تجهیزات خانگی و روشنایی
کاربرد سیم مسی

نمره بندی سیم مسی

سیم مسی دارای اقسام نمره بندی های مختلفی که در زیر اشاره شده است می باشد:
سیم مسی نمره 16: این سیم در سیستم ارتینگ کاربرد دارد که وزن آن برابر 144 گرم می باشد
سیم  مسی نمره 25: این سیم برای استفاده و راه اندازی چاه ارت کاربرد دارد که دارای وزنی برابر 255 گرم دارد.
سیم مسی نمره: 35: در ساخت این سیم، ازمس خالص و روکش باکیفیت استفاده شود و این سیم دارای وزنی معدل 315 گرم  برای هریک متر می باشد.
سیم مسی نمره 95: در ساختار داخلی این سیم از 19 رشته استفاده می شود که دارای وزنی حدودا 855 گرم دارد و سطح مقطع آن مغدل 95 میلی متر می باشد.
سیم مسی نمره 120: این سیم مسی در دو نوع روکشار و بدون روکش تولید و عرضه می شود وزن آن حدود 1080 می باشد.
سیم مسی نمره 150: این سیم دارای وزنی معادل 1350 می باشد که در مواقعی که از سیم ارت با ضخامت بالا نیاز باشد از این سیم استفاده می کنند.
سیم مسی نمره 185: این سیم دارای ویژگی های مثبتی همچون انعطاف پذیری بالایی که دارد حمل و نقل راحتی دارد
سیم مسی نمره 190 و 240: سیم مسی نمره 190 ذارای نقطه ذوب کم ولی در عین حال انعطاف پذیری بالایی دارد، سیم مسی نمره 240 دارای ضخامت زیاد می باشد و در ساختار آن از 37 رشته در هم تابیده استفاده شده است.
برای مطالعه بیشتر :

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید