هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

بررسی و هزینه های احتمالی احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

بر کسی پوشیده نیست که کیفیت امکانات و تجهیزات ورزشی تأثیر مستقیمی بر فراگیری و اجرای صحیح تکنیک‌ها توسط بازیکنان در رشته‌های مختلف ورزشی دارند. در سال‌های اخیر چمن مصنوعی به عنوان یکی از امکانات و تجهیزات ورزشی، به جایگزینی مناسب و مورد اطمینان برای چمن طبیعی در بسیاری از رشته‌های ورزشی به ویژه فوتبال و فوتسال تبدیل شده است. از این رو استقبال از ساخت زمین فوتبال چمن مصنوعی افزایش یافته است. هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال و هزینه ساخت زمین چمن مصنوعی فوتسال به مواردی مانند زیرسازی و انتخاب چمن مصنوعی، تهیه و نصب چمن مصنوعی و استفاده از متعلقات زمین فوتبال از قبیل معین کردن جایگاه داور، تماشاچیان و دروازه‌های زمین بستگی دارد.

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

زیرسازی در احداث چمن مصنوعی فوتبال

عوامل مختلفی در هزینه احداث زمین چمن مصنوعی تأثیرگذارند. یکی از عوامل زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال و آماده‌سازی زمین است. در زیر‌سازی زمین باید به شیب زمین توجه کرد زیرا باید به گونه‌ای طراحی شود که آب را از سطح چمن مصنوعی انتقال دهد. زیرسازی در زمین چمن مصنوعی فوتبال دارای اهمیت است. اجرای زیرسازی به دلیل مطلوب‌تر شدن کیفیت زمین به صورت شنی صورت می‌گیرد. زیرسازی شنی در اجرا دارای هزینه کمتر و در زمان کمتری انجام می‌شود و همچنین استاندارد‌های لازم برای سلامتی بازیکنان را حفظ می‌کند. این نوع زیرسازی مورد تأیید فیفا بوده است هر چند در بعضی از زمین‌های ورزشی زیرسازی به صورت بتنی و آسفالت نیز ممکن است انجام شود. مراحل زیر‌سازی شنی در زمین فوتبال چمن مصنوعی شامل خاکبرداری، خاکریزی، متراکم‌سازی، غلتک زنی، اجرای لایه شن بادامی و لایه شن نخودی، حفرچاه و لوله کشی و جدول کاری است. همچنین مراحل اجرای زیر‌سازی بتنی و آسفالت به صورت خاکبرداری، خاکریزی، متراکم‌سازی اجرای شن و اجرای بتن یا آسفالت بوده است. از این رو هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال به طور مستقیم با نوع زیرسازی در احداث زمین فوتبال چمن مصنوعی در ارتباط است.

هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر هزینه چمن مصنوعی فوتبال چمن مصنوعی می ‌باشد. چمن مصنوعی که از جنس الیاف مصنوعی است که همانند چمن طبیعی ساخته می‌ شود. این چمن متراکم‌تر، مقاوم‌تر و نیازمند نگهداری بسیار کمتری است. همانطور که پیش از این بیان هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال ارتباط مستقیمی با زیرسازی زمین احداث چمن مصنوعی فوتبال دارد به طوریکه در صورتی که نوع زیر‌سازی چمن مصنوعی شنی باشد هزینه نصب چمن کاهش می ‌یابد. پس از زیر‌سازی اولیه و انتخاب اجرای زیر‌سازی زمین به صورت یکی از حالات شن، بتن و آسفالت باید چمن مصنوعی انتخاب شود. برای این منظور ابتدا ابعاد زمین باید مشخص شود. علاوه بر این نوع چمن، مارک و جنس آن نیز بر هزینه نصب چمن مصنوعی تأثیرگذار است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های چمن مصنوعی پرداخته می ‌شود.

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

ویژگی‌های چمن مصنوعی

در بررسی ویژگی‌های یک چمن مصنوعی، عکس العمل میان سطح و توپ، بر هم کنش میان بازیکن و سطح، سایش پوست بازیکن و نیز دوام چمن مصنوعی معیار‌های تعیین‌کننده‌ای می ‌باشند. چمن‌های مصنوعی که در ابتدا ساخته شده بودند به دلیل دارا بودن اتصالات ضعیف و سایش و اصطحکاک زیاد نخ‌ها برای استفاده در ورزش فوتبال مناسب نبودند و بازیکنان مجبور بودند که در زمین‌های دارای چمن مصنوعی، از پیراهن آستین بلند و شلوار استفاده کنند تا از رسیدن آسیب به پوست خود جلوگیری نمایند اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در تولید چمن‌های مصنوعی حاصل شده است، استفاده از آن‌ها در زمین‌های فوتبال افزایش یافته و به جای چمن‌های طبیعی از فیلامنت‌های مصنوعی همچون پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی آمید استفاده می ‌شود که در واقع این فیلامنت‌ها خواب‌های چمن مصنوعی را تشکیل می ‌دهند. خواب این چمن‌ها مانند چمن‌های طبیعی در زمین ریشه دار نیستند، بلکه در یک پارچه زمینه جاسازی شده‌اند. بدین صورت که در طول عملیات تافتینگ، فیلامنت‌ها به فرم لوپ در پارچه قرار داده می‌شوند و در مرحله بعد برش می‌ خورند. برای جلوگیری از لغزیدن فیلامنت‌ها، پشت این لایه را با ماده مخصوصی پوشش می ‌دهند.

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

استاندارد‌های کیفی برای چمن‌های مصنوعی فوتبال

در سال2005 فدراسیون فوتبال اروپا (UEFA) و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) استفاده از چمن‌های مصنوعی در زمین‌های فوتبال مجاز دانستند و برای آن استاندارد‌هایی در نظر گرفتند. نوع چمن مصنوعی پدیرفته شده توسط فیفا و یوفا استفاده از نسل سوم چمن‌های مصنوعی در تورنمت‌های بین‌المللی و رسمی است. استاندارد‌های کیفی برای چمن‌های مصنوعی فوتبال به خواص فیزیکی مربوط به اتصالات، اصطکاک، غلتیدن و انعکاس توپ در آن‌ها، احتمال ایجاد آسیب توسط آن‌ها برای بازیکنان و همچنین مسائل اقتصادی مربوط به آن است.

معیار کیفیت فیفا در مجموع به چمن‌هایی اعطا می‌ شود که در تست محصول و نصب نهایی دارای استاندارد‌های لازم دارد. بنابراین استاندارد‌های لازم به صورت زیر می ‌باشد:

  • اندازه‌گیری ترکیبات شیمیایی تشکیل‌دهنده چمن مصنوعی
  • تست فعل و انفعال میان بازیکن و سطح چمن مصنوعی
  • تست فعل و انفعال میان توپ و سطح چمن مصنوعی
  • اندازه استاندارد و مساحت چمن مصنوعی در شرایط مختلف آب و هوایی
  • مقاومت درز و خطوط اتصال چمن مصنوعی
  • طول عمر چمن مصنوعی (ضریب سایشی و فرسایشی)

در مجموع در زمین فوتبال استاندارد‌های مانند ارتفاع الیاف، تراکم طولی، داشتن حداقل رشته نخ در هر گره، استاندارد ضخامت، نوع نخ از نظر آوند و وریدی و دارای بودن لایه بکینگ دارای اهمیت است.

هزینه احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

مزایای استفاده از چمن مصنوعی را می‌توان به صورت زیر شمرد:

  • چمن‌های مصنوعی دارای مقاومت در برابر آب و هوا می ‌باشند.
  • استفاده از چمن‌های مصنوعی محدودیت زمانی نداشته‌اند.
  • معماری مدرن استادیوم‌ها ورزشی سبب شده است که اکثر استادیوم‌های جدید کاملاً سقف دار می ‌باشند لذا چمن‌های طبیعی نمی ‌توانند در آن‌ها هوا و نور کافی دریافت کنند بنابراین چمن‌های مصنوعی جایگزین خوبی در این استادیوم‌ها می ‌باشند.
  • با استفاده از چمن مصنوعی در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.
  • هزینه آبیاری و شستشوی مداوم در چمن مصنوعی وجود ندارد.
  • چمن‌های مصنوعی جدید دارای کیفیت بالا بوده و در صورتی که استفاده صحیح از آن‌ها شود داری کیفیت و مقاومت بالاتری می ‌باشند.
  • چمن مصنوعی در استفاده زیاد دارای مقاومت بالایی می ‌باشند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید