کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا چیست؟ و آشنایی بیشتر با کمپرسور هوا

کمپرسور هوا چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که کمپرسور هوا چیست و چگونه عمل می‌کند؟ نیروی محرکه ابزارآلات صنعتی بسیاری به‌وسیله فشرده‌سازی هوا تامین می‌شود. به این دسته از ابزارآلات، ابزارآلات بادی یا پنوماتیک گویند. کمپرسور هوا دستگاهی است که جهت فشرده‌سازی هوا یا گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در صنعت بسیار مفید و پرکاربرد است و نقش مهمی در پیش‌برد صنعت دارد. کمپرسور هوا با استفاده از یک موتور الکتریکی، بنزینی یا غیره با محبوس کردن هوا در یک مخزن یا محفظه و فشار دادن آن عمل می‌کند. امروزه این دستگاه‌ها نقش حیاتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها دارند و در موقعیت‌های مختلف کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاز خروجی از کمپرسورها انرژی لازم برای صنایع مختلف را تعیین می‌کند و از نظر ظرفیت و قدرت در انواع متفاوتی هستند.

کاربرد کمپرسور هوای فشرده چیست؟

از کمپرسورهای هوا در حوزه‌های مختلفی از قبیل صنایع پزشکی، خودروسازی، معدن، صنعت چوب و... استفاده می‌شود. از این دستگاه می‌توان جهت تامین هوای مورد نیاز برای پر کردن وسایلی مانند لاستیک یا استخر بادی نیز استفاده کرد. دستگاه کمپرسور هوا کاربردهای متعددی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده در صنعت هواپیمایی جهت تغذیه هوای فشرده موتور توربین
  • ایجاد هوای فشرده با فشار بالا جهت پر کردن سیلندر گاز
  • تامین هوای لازم برای غواصی
  • جداسازی مواد اضافی از قبیل انواع سند بلاست
  • جابه‌جا کردن قطعات و سیالات مانند رنگ‌پاش
  • خنک‌سازی اجزا و قطعات در طول ساخت از جمله خنک‌کننده لوله‌های انتقال مواد غذایی در کارخانه‌ها
  • استفاده در بخش درمانی مانند دستگاه‌های برش یا دریل‌های جراحی
  • تامین هوای فشرده متوسط جهت راه‌اندازی ابزارهای پنوماتیک مانند انواع جک

نحوه عملکرد دستگاه کمپرسور هوا اغلب به این صورت است که هوا را به داخل پیستون می‌کشد و سپس با فشرده‌سازی آن نیروی لازم را فراهم می‌آورد. دستگاه کمپرسور هوای غیرصنعتی برای مصارف خانگی مانند باد کردن تشک بادی، توپ، تایرها و... کاربرد دارد و نوع صنعتی آن در کارخانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی جهت به حرکت درآوردن اجزای مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپرسورهای هوا در پروژه‌های ساختمانی و ساخت و ساز عمومی ابزارهای مفیدی هستند و برای رنگ‌آمیزی دیوار یا چوب سرویس‌های مبلمان نیز کارایی دارند.

انواع کمپرسور هوا یا پمپ باد چیست؟

کمپرسورهای هوا با توجه به کاربرد در صنایع مختلف و برای رفع نیازهای متنوع در انواع متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها در نحوه فرآیند متراکم کردن با هم تفاوت دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • کمپرسور هوای سیلندر پیستونی: این کمپرسور در دو نوع تک مرحله و دو مرحله وجود دارد که در کمپرسور باد پیستونی تک مرحله، عمل تراکم یک بار انجام می‌شود و فشار آن نهایتا هشت بار است. در کمپرسور هوا پیستونی دو مرحله، عمل تراکم دو بار صورت می‌گیرد و فشار کمپرسور هوا تا محدوده 10 بار می‌باشد.
  • کمپرسور هوای اسکرو: در این کمپرسور دو مارپیچ حلزونی در کنار هم قرار گرفته‌اند که در نتیجه دوران آن‌ها هوا محبوس و فشرده می‌شود. کمپرسور باد اسکرو در دو نوع روغنی و بدون روغن تولید می‌شود که در نوع روغنی آن تزریق روغن به هوا و چرب کردن آن موجب کاهش استهلاک قطعات و افزایش عمر کمپرسور می‌گردد. کمپرسور هوای بدون روغن، هوای تمیزی ارائه می‌دهد که نیاز اصلی برخی صنایع می‌باشد.
  • کمپرسور باد صنعتی: کمپرسورهای صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، تعمیرگاه‌های خودرو و... کارایی دارند و در سیستم‌های برودتی و حرارتی نیز برای افزایش و کاهش فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کمپرسور هوا پنوماتیک: کمپرسور هوا پنوماتیک نوعی از کمپرسور هوای فشرده است که نیروی مورد نیاز ابزارهای بادی و ابزارآلات پنوماتیکی را تامین می‌کند.
  • کمپرسور هوا سایلنت یا بی‌صدا: به کمپرسورهایی که بازه صدای تولیدی در آن‌ها در محدوده 40 تا 90 دسی‌بل است، کمپرسور هوا بی‌صدا گویند. در این دستگاه‌ها نویز تولید شده ناشی از اصطکاک قطعات و ضربات کم استکه این امر اغلب در کمپرسورهای ژاپنی و ایتالیایی به‌خوبی رعایت می‌شود.

دیگر انواع کمپرسور عبارتند از:

  • کمپرسور باد بدون روغن: این کمپرسور در صنایع رنگ و ابزار دقیق کاربرد گسترده‌ای دارد. در صنایع غذایی و دارویی که بدون روغن بودن سیال خروجی کمپرسور اهمیت بالایی دارد، از کمپرسور هوای بدون روغن استفاده می‌شود.
  • کمپرسور هوا دیافراگمی: کمپرسور هوا دیافراگمی بدون روغن برای گازهایی از قبیل هلیوم، متان، هیدروژن، نیتروژن و آرگون کارایی دارد. فشار این دستگاه تا 100 بار و ظرفیت آن 400 مترمکعب بر ساعت است.
  • کمپرسور پیستونی دبل: این کمپرسور دارای دو سیستم هواساز است که در صورت نیاز به هوای فشرده کمتر، یکی از هواسازها را از کار می‌اندازد و سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود. در کمپرسور دوبل پیستونی در صورت خرابی یک هواساز، هواساز دیگر این کمپرسور با جبران کمبود از هزینه‌های ناشی از کار افتادن دستگاه‌ها در صنایع وابسته به هوای متراکم دائم جلوگیری می‌کند.
  • کمپرسور هوا خشک پیستونی: این کمپرسور برای گازهای هیدروژن، نیتروژن، دی‌اکسید کربن، نیترواکساید، اکسیژن و هوای بدون روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فشار نهایی کمپرسور هوا خشک رفت و برگشتی 45 بار و ظرفیت نرمال آن 100 مترمکعب بر ساعت می‌باشد.

روغن کمپرسور هوا چیست؟

از روغن کمپرسور هوا برای تسهیل حرکت پیستون‌ها در سیلندر استفاده می‌شود. حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها در سیلندر از سرعت بالایی برخوردار است و این رفت و برگشت به ازای هر دقیقه در حدود 500 تا 1000 بار انجام می‌شود. این عمل موجب افزایش دمای کمپرسور می‌شود که برای کاهش آن نیاز به یک سیال مناسب جهت روانکاوی است. اگر هواساز کمپرسور بدون روغن به فعالیت بپردازد، سبب داغ شدن سیستم و گیر کردن پیستون‌ها در سیلندر و در نهایت خرد شدن سیلندر می‌شود. متخصصان فنی توصیه می‌کنند که برای افزایش طول عمر کمپرسور از روغن مناسب استفاده گردد و تعویض آن به موقع انجام شود. استفاده از روغن سایش قطعات را به حداقل می‌رساند و دمای آن‌ها را کاهش می‌دهد. این امر سبب افزایش راندمان دستگاه شده و مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند.

نکات مهم خرید کمپرسور هوا چیست؟

کمپانی‌های مختلفی در زمینه تولید انواع کمپرسورهای هوا فعالیت دارند که هر یک از مدل‌ها، مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای استفاده مؤثر از این دستگاه‌ها باید نیاز خود را بشناسید و در انتخاب به فاکتورهای متعددی توجه داشته باشید.

  • سایز مخزن: هرچه اندازه مخزن بزرگتر باشد، حجم باد بیشتری را ذخیره می‌کند. در نتیجه فشار کمتری به موتور و پمپ وارد می‌شود. لازم به ذکر است که سایز کمپرسور باید متناسب با مکان و فعالیت مورد نظر باشد.
  • ولتاژ و آمپر: کمپرسورهای صنعتی بزرگ اغلب سه‌فاز هستند و به منبع برق نیاز دارند. از این‌رو، قبل از نصب آن‌ها باید اقدامات لازم صورت گیرد.
  • قدرت موتور: هرچه موتور بزرگتر باشد، قابلیت ذخیره باد با سرعت بیشتری را دارد و می‌تواند جریان باد را در سطح بالاتری ثابت نگه دارد.
  • دوره‌ کار کمپرسور: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب کمپرسور، دوره کار کمپرسور است که میزان توانایی موتور را نشان می‌دهد. دوره کار به معنای مدت زمان کارکرد دستگاه و این که به چه میزان استراحت نیاز دارد، است. به عنوان مثال اگر دوره کار کمپرسوری 30 درصد باشد، برای انجام کار یک ساعته باید 20 دقیقه کار کند و 40 دقیقه به استراحت بپردازد. در صورت استفاده از کمپرسور بیش از دوره کار، دستگاه داغ می‌شود و امکان از کار افتادن موتور وجود دارد.
  • جایگزینی پیستون و خروجی هوای آزاد: حجم واقعی هوایی که کمپرسور تولید می‌کند، جایگزینی پیستون حجم هوای تولید شده در پمپ و هوای آزاد است. مقدار هوای آزاد خروجی غالبه 25 الی 30 درصد کمتر از جایگزینی پیستون است.

معایب و مزایای کمپرسور هوا چیست؟

اغلب ابزارهای بادی در مقایسه با ابزارهای شارژی و برقی کوچک‌تر و سبک‌تر هستند؛ چرا که با شارژر یا موتور سنگین برای راه‌اندازی نیاز ندارند. استفاده از کمپرسورهای هوا از امنیت قابل قبولی برخوردار است و موجب آسیب کاربر نمی‌شود. اگر در مکان‌های مرطوب یا در نزدیک به گازهای قابل اشتعال فعالیت می‌کنید، بهتر است از ابزارهای پنوماتیک به همراه کمپرسور باد استفاده کنید. راه‌اندازی کمپرسورهای باد آسان است و به تعمیر و نگه‌داری کمتری نیاز دارند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در حین کار با ابزارها با آن توجه شود، رعایت نکات ایمنی است تا خطری اپراتور را تهدید نکند. برخی از معایب و خطرات کمپرسور باد عبارتند از:

  • در حین کار حتما باید از گوش‌گیر ایمنی استفاده شود؛ چرا که صدای هوای فشرده کمپرسور در بلند مدت بر میزان شنوایی اثر می‌گذارد.
  • فشار هوای کمپرسور بسیار زیاد است و در صورت ورود به جریا خون، معده یا ریه به آن آسیب وارد می‌کند.
  • فشار هوای پمپ باد می‌تواند سبب آسیب به چشم‌ها شود، لذا از شوخی با کمپرسورهای هوا جدا خودداری کنید.

عوامل آسیب‌زننده به کمپرسور چیست؟

عوامل متعددی موجب آسیب به دستگاه‌های کمپرسور می‌شوند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تغییرات دما: اجازه ندهید که در فصول سرد سال کمپرسور هوا به نقطه شبنم برسد؛ چرا که نقطه شبنم از بخار آب ضرر بیشتری دارد. علاوه‌بر این، رطوبت هوا در فصل‌های گرم سبب آسیب به تجهیزات می‌شود و باید از کاغذ خشک‌کن استفاده شود.
  • آلودگی هوا: آلودگی هوا و ریزگردهای موجود در آن سبب کاهش عمر و بهره‌وری، کاهش توان موتور، افزایش هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات و انسداد خطوط انتقال می‌شود.
  • رطوبت: رطوبت به مرور زمان موجب آسیب به دستگاه‌های کمپرسور هوا می‌شود؛ چرا که جنس موتور و قطعات این دستگاه‌ها اغلب از آهن است.

بهینه‌سازی کمپرسور هوا

  • کاهش صدای کمپرسور: اگرچه کمپرسورها در مقایسه با دیگر تجهیزات صنعتی از صدای کمتری برخوردارند، اما ممکن است صدای آن موجب آزار افراد حاضر در محل استفاده شود. رعایت نکاتی مانند استفاده از فوم یا پرده عایق صدا، استفاده از فیلتر هوای تمیز و قرار دادن کمپرسور در محفظه ضدصدا می‌تواند تا حد زیادی موجب کاهش صدای کمپرسور شود. به‌علاوه، روغن کاری و سرویس منظم و نگه‌داری صحیح از دستگاه نیز به کاهش صدای کمپرسور کمک می‌کند.
  • کاهش مصرف انرژی: به‌طور کلی کمپرسورهای هوا مصرف بالایی ندارند، اما اگر شما از یک دستگاه قدیمی استفاده می‌کنید با رعایت نکاتی مانند خاموش کردن دستگاه در مواقع غیرضروری، استفاده از کمپرسور در فشار و توان کم و توجه به دوره کار می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید. توجه داشته باشید که در صورت نشت هوا یا افزایش گرمای تولید شده توسط دستگاه حتما آن را به یک سرویس کار مجرب نشان دهید.
  • افزایش دوام و طول عمر کمپرسور: تمامی دستگاه‌ها برای افزایش دوام و کارایی به تعمیر و نگه‌داری خاصی نیاز دارند. همواره به هنگام استفاده از کمپرسور به دوره کار آن توجه کرده و به‌صورت دوره‌ای آن را بررسی کنید. در صورت کاهش توان دستگاه به آن استراحت دهید و خنک‌کننده آن را تمدید کنید. اگر خنک‌کننده کمپرسور آب است، آن را هر هشت ساعت و اگر  روغن است هر 100 الی 1000 ساعت با توجه به نوع روغن تعویض کنید. رطوبت هوا امکان زنگ‌زدگی دستگاه را تشدید می‌کند، پس آن را در محل خشک نگه‌داری کنید. علاوه‌بر این‌ها، از یک برق‌کار بخواهید تا تمای سیم‌ها و تاسیسات برقی را بررسی کند و در صورت وجود هر گونه مشکل آن را برطرف سازد.

قیمت کمپرسور هوا

فاکتورهایی مانند فشار کاری کمپرسور، توان موتور و ظرفیت هوادهی کمپرسور، میزان سر و صدا، کمپانی سازنده و... بر قیمت این دستگاه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه‌های کمپرسور هوا از برترین برندها در وب‌سایت نید صنعت جست‌وجو کنید. علاوه‌بر این، شما می‌توانید برای استعلام قیمت انواع کمپرسور از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در وب‌سایت با کارشناسان مجرب این مجموعه ارتباط برقرار کنید. فروشگاه اینترنتی نید صنعت، عرضه کننده ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در نازل‌ترین قیمت است؛ چرا که محصولات خود را بدون واسطه و به‌طور مستقیم از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی تامین می‌کند.

بهترین راه خرید کمپرسور هوا چیست؟

بهترین راه تهیه یک کمپرسور هوای مناسب خرید از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه است. نید صنعت با پشتوانه 10 سال تجربه و اعتبار و با تعهد به اصل مشتری‌مداری کلیه سفارش‌ها را با ضمانت در اصالت، گارانتی، کیفیت و قیمت به مشتریان عرضه می‌کند و با درج دقیق مشخصات فنی کالاها، امکان انتخاب کالای مناسب را برای کاربران فراهم آورده‌است. به‌علاوه، کارشناسان فروش نید صنعت در هر مرحله از خرید مشتریان را همراهی می‌کنند تا آن‌ها بتوانند خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید