کابل کواکسیال چیست | انواع کابل کواکسیال

بررسی ویژگی های انواع کابل های کواکسیال در برندهای متفاوت

آشنایی با انواع کابل کواکسیال - نید صنعت

کابل کواکسیال (کابل آنتن) چیست

امروزه با توسعه وسایل ارتباطی و تاثیر چشمگیر آن‌ها در برقراری روابط بین اشخاص، دریافت اطلاعات مورد نیاز از طریق اینترنت و حتی تماشای برنامه‌های مورد علاقه از رسانه‌های مختلف، یک سوال ممکن است در ذهن ایجاد شود و آن عبارت از این است که با وجود این همه سیگنال و برنامه‌های متعددی که در فضای مجازی مخابره می‌شود چه چیزی از تداخل در سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یک کابل مسی به نام کواکسیال این وظیفه را بر عهده دارد. کابل کواکسیال ابزاری است که همه مردم در منزل یا محل کار خود به آن نیاز دارند و با توجه به اهمیت و کارکرد آن لازم است که با انواع این نوع کابل آشنا شوید و اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کنید. پس لطفا برای هر آن چه که در مورد کابل کواکسیال لازم است بدانید در این مقاله با ما همراه باشید.

خرید کابل کواکسیال - نید صنعت

کابل کواکسیال که عموما آن را با نام کابل آنتن نیز می‌شناسند نوعی سیم مسی است که به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. به کابل کواکسیال، کابل آنتن هم گفته می‌شود که در منازل معمولا برای اتصال تلویزیون و ماهواره از آن استفاده می‌شود. کابل کواکسیال در کنار ریپیترها قادر هستند داده‌هایی مانند صدا و تصویر را برای مدت زمان طولانی منتقل کنند. به بیان ساده، کابل کواکسیال، امواج را از آنتن به گیرنده شما منتقل می‌کند. سیم مسی به کار رفته در این کابل، اطلاعات را به سرعت منتقل می‌کند بدون این که در داخل سیم تداخلاتی اتفاق بیفتد. این کابل علاوه بر این که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد در مکان‌های تجاری و در بیمارستان‌ها نیز برای انجام کارهای پزشکی کارایی دارد.

نحوه اتصال کابل کواکسیال

کابل کواکسیال برای اتصال به درگاه ورودی به یک رابط نیاز دارد اما اگر کابل کواکسیال بدون نیاز به رابط خریداری کرده باشید کارتان برای اتصال راحت‌تر می‌شود. برای استفاده از این کابل ابتدا باید سیم کواکسیال را لخت کنید و سپس رشته رسانای داخل آن را بیرون آورده و یک رابط را به طور محکم دور تا دور آن بپیچید. اگر فضایی که قرار است کواکسیال در آن وصل شود کم بود از یک رابط قائم استفاده کنید.

از انتهای کابل، حدود 1.3 سانتی‌متر، روکش پلاستیکی کابل را ببرید. لایه پلاستیکی را بعد از بریدن طوری نگه دارید که رسانای داخل آن بیرون باشد. مراقب باشید در زمان بریدن فقط روکش پلاستیکی ان جدا شود زیرا برش عمیق، به طور کلی اتصال را قطع می‌کند. بعد از بریدن تمام پوسته کابل، بافت اصلی آن را مشاهده می‌کنید. بعد از جدا کردن تمام بخش‌های اضافه، سر رابط را به بافت ان وصل کنید. در این مرحله باید دقت کنید که هیچ یک از بخش‌های اضافه اطراف کابل، با رسانا ارتباط پیدا نکنند چرا که سیگنال‌ها راخراب می‌کنند.

نحوه اتصال کابل کواکسیال - نید صنعت

اجزای مختلف کابل کواکسیال

کابل کواکسیال به واسطه یک عایق فوم و با یک غلاف فلزی که نقش محافظ را دارد پوشش داده شده است و در لایه بعدی نیز یک کاور پلاستیکی دارد. همین ویژگی عایق بودن کابل کواکسیال باعث شده است تا این کابل بتواند سیگنال‌های آنالوگ با طیف گسترده از فرکانس‌ها را در خود حمل کند. به همین دلیل در گیرنده‌های رادیویی، اتصالات شبکه‌های کامپیوتری و توزیع سیگنال در تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای کابل کواکسیال - نید صنعت

کابل هم‌محور(کواکسیال)

کابل هم‌محور که به coaxial هم معروف است به دلیل پوششی که دارد در برابر نویز بسیار مقاوم است و می‌تواند سیگنال‌ها را در مورد کابل زوج به هم تابیده بدون نیاز به تقویت، در مسافت طولانی انتقال بدهد. به همین دلیل هم قیمت ان کمی بیشتر از سایر انواع کابل‌های کواکسیال است. لازم است بدانید که کابل‌های هم‌ محور انواع بسیار متنوعی دارند و شما با مشاهده پیشوند RG می‌توانید ان‌ها را از سایر کابل‌ها تشخیص بدهید. در واقع نوع مواد استفاده شده در هسته کابل‌های هم‌محور آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. هر یک از کابل‌های هم‌محور برای موارد مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند مثلا  کابل هم‌محور RG6 با امپدانس 75 برای باند اینترنت و کلا مواردی که حجم انتقال داده زیاد است به کار گرفته می‌شود.

کاتالوگ کابل کواکسیال

با مشاهده کاتالوگ کابل کواکسیال و مشاهده انواع آن برای شما این امکان فراهم شده است تا بتوانید کابل کواکسیال مورد نیاز خود را با توجه به محل و مورد مصرف آن خریداری کنید.

بهترین کابل کواکسیال

اگر به دنبال خرید کابل کواکسیال با کیفیت عالی هستید باید در به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. هادی باید در بخش مرکزی کابل قرار گرفته باشد.
  2. در عایق کابل نباید هیچ‌گونه حبابی وجود داشته باشد.
  3. روکش کابل باید به بافت آن چسبیده باشد.
  4. هادی باید به طور کامل به عایق کابل چسبیده باشد.
  5. وجود ضمانت بابت خدمات پس از فروش از حیث تعویض کابل ناسالم با کابل سالم خود می‌تواند نشان از کیفیت کابل داشته باشد.
  6. اگر کابل کواکسیال برای مواردی که قرار است حجم زیاد داده‌ها از طریق کابل منتقل شود به ضخامت و قطر کابل دقت کافی داشته باشید.

مقایسه کابل های کواکسیال

مقایسه کابل های کواکسیال به شما کمک میکنند که بهترین نوع کابل را انتخاب کنید.این کابل ها کانال فیزیکی دارند که سیگنال های الکتریکی از آن طریق منتقل می شود. این کابل ها از نظر ساختار، نوع شیلد، ضخامت، روکش، جنس عایق، امپدانس و کانکتور به چند دسته تقسیم می شوند.

بهترین برند کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل آنتن نوعی کابل انتقال سیگنال است و از طریق این کابل آنتن ها به دستگاه های روتر، مودم و تلویزیون متصل می شوند.اسامی بهترین برند های کابل کواکسیال:

  • سیمیا
  • پینو 
  • البرز الکتریک نور (لینکو) و غیره ...

سیمیا: شرکت کابل کواکسیال سیمیا از بهترین تولید کننده های انواع کابل برق است.که علاوه بر تولید کابل هم محور به تولید کابل تلفن، انواع کابل شبکه و کابل آنتن در زمینه انتقال داده می پردازد.

پینو: شرکت سیم و کابل پینو در تهیه و توزیع انواع کابل آنتن،سیم هاو کابل مخابراتی، کابل زوجی، کابل های تصویری و کابل ترکیبی دوربین مدار بسته و کابل شبکه استاین شرکت کابل های تولید شده را در دو نوعی مغزی مس و آلومینیوم تولید می کند.

البرز الکتریک نور یا لینکو: شرکت البرز الکتریک نور در صنعت سیم و کابل محصولات متنوعی را تولید می کند. شرکت البرز الکتریک نور به دلیل تولید با کیفیت سیم و کابل جایگاه خوبی در صنعت سیم کابل دارد.

قیمت انواع کابل کواکسیال - نید صنعت

انواع کابل کواکسیال

با توجه به مصارف متعدد کابل کواکسیال در مصرف خانگی و در بخش‌های تجاری لازم است برای خرید یک کابل کواکسیال متناسب با نیاز خود، انواع کابل کواکسیال را بشناسید.

  • کابل کواکسیال thinnet
  • کابل کواکسیال thicknet
  • کابل کواکسیال میکرو
  • کابل RG6
  • کابل RG60
  • کابل RG59
  • کابل RG11

انواع کابل کواکسیال چیست و کاربرد انواع کابل کواکسیال

  1. کابل کواکسیال thinnet

قطر این نوع از کابل کواکسیال، 0.25 اینچ است. کار کردن با این کابل به دلیل نرم بودن و انعطاف‌پذیری بسیار راحت است. ویژگی بارز کابل کواکسیال thinnet این است که در تمام شبکه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. این کابل می‌تواند بدون ضعیف کردن سیگنال، آن را تا 185 متر با قدرت انتقال دهد. کابل کواکسیال thinnet را می‌توان در دسته کابل‌های RG-58 قرار داد.

  1. کابل کواکسیال thicknet

کابل کواکسیال thicknet که نام دیگر آن اترنت استاندارد است، 0.5 قطر دارد. تفاوت این کابل با کابل قبلی در این است که بخش مسی داخل آن بزرگ‌تر بوده و فقط در مواردی به عنوان ستون شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی بارز کابل کواکسیال thick net این است که به دلیل ضخامت بیشتر مس درون آن قادر به انتقال سیگنال برای مسافت بیشتری هست. این نوع سیگنال تقریبأ می‌تواند سیگنال را تا 500 متر انتقال بدهد.

  1.  کابل کواکسیال میکرو

این نوع کابل در تجهیزات نظامی و و وسایل مربوط به اسکن فراصوت استفاده می‌شود.

انواع کابل کواکسیال rg

  1. کابل RG6: کابل کواکسیال rg6 برای استفاده از رسانه‌هایی مانند تلویزیون و ماهواره استفاده می‌شود. از این کابل برای  ارسال سیگنال های رادیویی و اتصال آنتن تلویزیون رنگی و مصارف عمومی استفاده میشود.
  2. کابل RG60: در تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر آن‌ها بسیار بالاست از این کابل استفاده می‌شود.
  3. کابل RG59: کابل کواکسیال rg59 مورد استفاده ان در دوربین‌های مدار بسته است.این نوع کابل‌ها در انتقال فرکانس‌های بالا به خصوص در فرستنده‌ها و گیرنده‌ها، کامپیوترها، گیرنده‌های رادیو و تلویزیون و دوربین‌های مدار بسته به کار می‌روند.
  4. کابل RG11:  این کابل برای فاصله‌های طولانی و ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد.از نوع این کابل میتوان به کابل آنتن سیمیا rg11 اشاره کرد.

خرید انواع کابل کواکسیال - نید صنعت

 

مزایای استفاده از کابل کواکسیال

  1. یکی از مزایای استفاده از کابل کواکسیال، هزینه کمتری است که در مقایسه با سیم‌پیچی ایجاد می‌کند. می‌دانیم که در یک بخش از صنعت وقتی از دید کلان و در مقیاسی بزرگ نگاه کنیم؛ راه‌اندازی دستگاه‌ها و ایجاد ارتباط بین آن‌ها به کابل کواکسیال نیاز دارد. واضح است که اگر قرار باشد برای انجام چنین اقداماتی از سیم‌پیچی استفاده شود علاوه بر هزینه مواد اولیه با اضافه شدن دستمزد نیروی انسانی، هزینه بسیار زیادی به صاحبان صنایع تحمیل می‌شود.
  2. معمولا نصب و تعبیه کابل کواکسیال در بخش‌های مختلف بسیار راحت بوده و با ایجاد هرگونه اختلال به آسانی می‌توان از طریق تعویض کابل، مشکل را برطرف نمود. بدین ترتیب سرعت انجام کارها نیز افزایش پیدا می‌کند.
  3. بعضی مواقع نیاز است چند دستگاهی که در فاصله زیاد از یکدیگر قرار گرفته‌اند از طریق کابل به هم متصل شوند در اینجاست که یکی دیگر از مزایای استفاده از کابل کواکسیال آشکار می‌شود.
  4. مقاومت بالا در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی یکی دیگر از مزایای استفاده از کابل کواکسیال محسوب می‌شود. با این توضیح که با توجه به حجم زیاد داده‌هایی که در برخی از حوزه‌های صنعتی صورت می‌گیرد احتمال بروز اختلال بسیار بالاست اما استفاده از کابل کواکسیال چنین اختلال‌هایی را به حداقل می‌رساند.
  5. کابل کواکسیال در مقابل خطرات محیطی نیز عملکرد خوبی دارد و از انتقال داده‌ها حفاظت می‌کند. برخی از رابط‌ها به سرعت تحت تاثیر شرایط محیطی و آب وهوایی ضایع می‌شوند اما کابل کواکسیال چنین نیست.

معایب کابل کواکسیال

  • در فواصل زیاد باعث افت زیاد می شود.  
  • نسبت به سایر کابل ها نصب آن سخت تر است.
  • برای انشعابات نیاز به عناصر خاصی دارد.
  • هزینه بالای نصب
  • خرابی تک کابل می تواند کل شبکه را از بین ببرد.

کاربرد های عمومی کابل کواکسیال

  • انتقال امواج صوتی دیجیتال
  • انتقال امواج ماکروویو
  • انتقال امواج رادیویی
  • انتقال داده های یارانه ای 
  • وصل کردن شبکه های کامپیوتری به اینترنت
  • تغذیه مسیر های اتصال به انتقال دهنده ها
  • توزیع سیگنال های تصویری
  • توزیع  سیگنال های شبکه

قیمت کابل کواکسیال - نید صنعت

تفاوت کابل آنتن و ماهواره 

تفاوت کابل آنتن و ماهواره در این است که سیم آنتن به آنتن وصل میشود ولی سیم ماهواره به دیش وصل میشود. سیم ماهواره و آنتن برای همه ی طبقه های ساختمان قابل استفاده است.

از کابل کواکسیال در چه مواردی استفاده می‌شود؟

  1. شبکه‌های رایانه‌ای: شبکه‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از کابل کواکسیال محسوب می‌شوند چرا که در این زمینه حجم زیاد داده‌ها به طور مداوم در حال انتقال هستند و بدیهی است که فقط یک کابل کواکسیالی که برای این بخش از صنعت طراحی شده و توان انتقال داده با این حجم را داشته باشد از کارایی مطلوب برخوردار خواهد بود.
  2. بخش صنعت: در حوزه‌های مختلف صنعت با توجه به مدرن شدن بسیاری از تجهیزات کابل کواکسیال جزء جدایی‌ناپذیر بسیاری از ابزار‌آلات به حساب می‌آید.
  3. پزشکی: برای استفاده از ابزار پزشکی نیز از این وسیله استفاده می‌شود.
  4. مصارف خانگی: تقریبا در تمام خانه‌ها از این کابل برای استفاده از تلویزیون و ماهواره استفاده می‌شود.

آزمایش عملکرد درست کابل کواکسیال

برای اطمینان از این که کابل کواکسیال به طور درست کار می‌کند باید یک جک لوک‌بک را به یک پورت اضافه کنید و برای آزمایش کابل از آن استفاده کنید. البته برای ارزیابی نحوه عملکرد کابل از پارامترهایی استفاده می‌شود از جمله:

  1. تست کردن کیفیت لایه فیزیکی کابل
  2. ارائه گزارش مربوط به متراژ دقیق کابل کواکسیال
  3. گزارش مربوط به قطع بودن کیستون (پریز شبکه) یا ضعف اتصال کیستون به کابل
  4. گزارش مربوط به وجود نویز و محل ایجاد آن در کابل
  5. گزارش مربوط به ایجاد اختلال در رابطه با داده‌های داخل کابل
  6. گزارش مربوط به کیفیت عملکرد مس به کار رفته در داخل کابل
  7. گزارش میزان مقاومت کابل و قدرت انتقال داده‌ها از طریق آن.

ارزیابی تمامی موارد مذکور که هر یک نشان از صحت عملکرد کابل کواکسیال دارد از طریق تجهیزات مخصوص تست انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی کابل‌های کواکسیال و تجهیزاتی که در این مجموعه به مشتریان ارائه می‌شود از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

قیمت و خرید کابل کواکسیال - نید صنعت

چه طور کابل کواکسیال قطع شده را به هم وصل کنم؟

بعضی مواقع ممکن است با یک کابل قطع شده مواجه شوید و در آن زمان به استفاده از کابل نیاز داشته باشد. خوب راه‌حل این است که فعلا کابل را ترمیم کنید اما به چه روشی؟ شما باید ابتدا با یک چاقو پوشش بیرونی کابل را که از جنس پلاستیک هست شکاف بدهید طوری که سیم داخل آن را مشاهده کنید. سپس سیم را به سمت عقب برگردانید و از بخش پایانی آن 7 میلی‌متر ببرید.
غلاف عایق فلزی را از آن جدا کرده و لایه پلاستیک رویی را ببرید و آن را از سیم اتصال بیرون بیاورید. دو سیم را به یکدیگر وصل کنید تا اتصال ایجاد شود. اگر با پیچاندن سیم‌ها اتصال برقرار نشد بهتر است آن‌ها را لحیم کنید. در مرحله بعدی باید مقداری گریس روی هر دو طرف عایق‌های جدا از هم بزنید تا رطوبت وارد اجزای داخلی کابل نشود و در پایان بخش مربوطه را با چسب بپوشانید. پوشش چسب اطراف کابل باعث افزایش عمر کابل می‌شود.

مشخصات فنی کابل کواکسیال

نوع کابل

برش اسمی هادی ها

قطر اسمی روی عایق

مواد هادی

مواد عایق

از لایه های پر شده

امپدانس

ضریب تضعیفی در هر 10 هرتز

قطر خارجی

C_2v5/2

0.4*1

24

فلز مس

PE

1

75

52

4

C_2v3

0.5*1

3

فلز مس

PE

1

75

42

5.5

C_2v4.5

1*1

4.5

فلز مس

PE فوم شده

1

75

22

6.5

C_25

0.8*1

5

فلز مس

PE  فوم شده

1

75

27

7.5

C_2w3

0.5*1

3

فلز مس

PE

2

75

42

6.5

C_2vv5

0.8*1

5

فلز مس

PE

2

75

27

8.5

RG_8/U

0.72*7

6.4

فلز مس

PE

1

50

68

9.5

RG11/U

0.4*7

7.3

مس قلع شده

PE

2

75

7

10.3

RG58/U

0.18*19

2.95

مس قلع شده

PE

1

50

17

5

RG59

0.60*1

3.7

فلز مس

PE

2

75

11.5

5.2

 

اندازه و سایز تجاری کابل کواکسیال

جدول کابل کواکسیال

حرف آخر

قیمت کابل کواکسیال نیز مانند هر محصول دیگری با توجه به کیفیت و مورد مصرف آن تعیین می‌شود. در مجموعه نید صنعت انواع کابل کواکسیال با قیمت‌های مختلف ارائه می‌شود. قیمت‌هایی که بر اساس آن‌ها محصولات به فروش می‌رسند ضمن شفاف بودن با توجه به کیفیت و مرغوبیت کابل، مقرون به صرفه نیز هستند. با انتخاب هر یک از کابل‌های کواکسیال، مشاوران فروش ما در کنار شما خواهند بود.

نتیجه‌گیری

تولید انواع کابل کواکسیال خود نشان‌دهنده این است که شما باید کابل کواکسیال را با توجه به مورد استفاده آن انتخاب کنید. ما در این مجموعه با ارائه انواع کابل کواکسیال با کیفیت که با استفاده از مواد مرغوب تولید شده‌اند برای مصارف خانگی و تجاری، محصولی مطابق با استانداردهای جهانی را ارائه می‌کنیم. شما می‌توانید با انتخاب محصول مورد نظر از کاتالوگ با ما برای خرید کواکسیال با کیفیت با ما در تماس باشید.
برای مطالعه بیشتر به صفحات زیر مراجعه کنید:

کابل فیبر نوری چیست
سیم تلفن مناسب برای اینترنت
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج
راهنمای خرید بهترین کابل کواکسیال و بهترین کابل آنتن

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید