کابل شیلد دار چیست

کابل شیلد دار به کابلی گفته میشود که دارای لایه ی محافظ داخلی است این شیلد برای محافظت از سیگنال ها در برابر نویز الکتریکی و فشارهای مکانیکی کابل میباشد.

کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شیلد دار

در محیط های صنعتی و بسیاری از کارخانه ها امکان ایجاد تداخلات الکترومغناطیسی و نویزهای الکتریکی که روی عملکرد کابل تاثیر مخرب می گذارد، وجود دارد.
بنابراین، برای جلوگیری از چنین صدماتی که باعث از بین رفتن داده های پر اهمیت میشود، از کابل های شیلد دار استفاده می شود.
این کابل ها نسبت به کابل های معمولی دارای محافظ برای جلوگیری از تداخل می باشند.
کابل شیلد دار کابلی است که حاوی یک لایه محافظ درونی می باشد و این لایه یا شیلد از نوار مسی و سایر پلیمرها تشکیل شده است. لایه شیلد مسی موجود در این کابل ها باعث افزایش قیمت کابل شیلددار نسبت به کابل های دیگر شده است.

انواع کابل شیلد دار

با توجه به کارکرد و ویژگی های فنی کابل ها می توان آنها را به انواع مختلفی دسته بندی کرد که این دسته بندی در زیر قابل مشاهده است:

شیلد دار قدرت : این نوع کابل ها در تابلو برق نیروگاه ها و جهت روشنایی خیابان ها استفاده می شوند.

شیلد دار کنترل (فرمان): کابل هایی از نوع کابل فشار ضعیف هستند که کار آنها انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال است. در این کابل ها برای جلوگیری از جذب میدان مغناطیسی و نویز های مزاحم از شیلد استفاده می کنند. برای استعلام قیمت کابل فرمان شیلددار به این صفحه مراجعه کنید.

شیلد دار افشان: کابل هایی هستند که در تابلوهای فرمان کاربرد دارند و از شیلدهای بافته شده مسی و قلع اندود تشکیل شده اند.

شیلد دار مفتولی: مقاوت این کابل از کابل افشان کمتر است. این کابل در زمینه فشارقوی کاربرد دارد ،از هدر رفتن انرژی برق پیشگیری ونوسانات را کنترل می کند.

شیلد دار بافته شده: این کابل ها در محیط های صنعتی کاربرد دارند و ساختار آنها سیم های مسی شبکه ای بافته شده است. مقاومت این کابل ها در برابر امواج الکترومغناطیس بین 70 تا 90 درصد است.

شیلد دار استاتیک: به منظور پیشگیری از ایجاد نویز در بسیاری از کابل ها از این کابل استفاده می شود که از لایه پلی استر، سیم ارت مسی قلع اندود و لایه ای آلومینیوم تشکیل شده است.

شیلد دار صوتی: این کابل در وسایل الکترونیکی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و سیگنال های صوتی را از مبدا به مقصد با یک محافظ به نام شیلد در برابر نویز و تداخل محافظت میکند. کابل های شیلددار صوتی به صوتی شیلددار، صوتی بافته شیلددار، صوتی فویلی شیلدار تقسیم میشوند.

شیلد دار شبکه: کاربرد این کابل در تجهیزاتی می باشد که وظیفه انتقال داده را برعهده دارند. هر چه اختلال و نویز در انتقال داده ها بیشتر باشد نیاز به استفاده از کابل شبکه شیلد دار هم بیشتر احساس میشود. کابل های شبکه به چند دسته تقسیم میشوند: کابل شبکه بدون شیلد utp، کابل شبکه شیلددار، کابل شبکه شیلددار فویل دار sftp تقسیم کرد.

شیلد دار تلفن: کابل های شیلددار تلفن زیر مجموعه کابل مخابراتی هستند که حاوی لایه محافظ درونی در مقابل تداخلات الکتریکی ، مغناطیسی و مکانیکی می باشند.

کاربرد کابل های شیلد دار

در صنعت برق، مخصوصا در کابل هایی که به منظور منتقل کردن الکتریسیته در گروه کابل های فشار قوی و فشار متوسط به کار می روند، استقبال زیادی از کابل های شیلدار شده است. در محیط هایی که بار الکتریکی دارند و با امواج الکترومغناطیس بالا که این امواج به داده های انتقالی ممکن است صدمه بزنند، کابل های شیلد دار استفاده می شود. کابل های شیلد دار بیشتر در این موارد استفاده می شوند:

  • شبکه های کامپیوتری
  • محیط های مخابراتی
  • محیط های صنعتی و کارخانه ای
  • مراکز اطلاعاتی
  • سنسورهای اعلام حریق
  • سنسورهای دمایی و گازی داخل معادن
  • فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی

مزایای کابل شیلد دار

مزایا کابل شیلددار نسبت به کابل بدون شیلد یا کابل معمولی:

  • کاربردی ترین مزیتی که این کابل ها دارند، حذف نویزهای مزاحم و و پایداری جریان های الکتریکی است.
  •  کابل محافظ دار و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و دماهای مختلف نسبت به کابل بدون محافظ
  • کاهش تداخل الکترومغناطیسی با توجه به داشتن پوشش عایق که آن را پوشانده است
  • ماندگاری بالاتر در برابر خرابی نسبت به کابل های بدون شیلد
  • مقاوم در مقابل رطوبت و آلودگی، پیشگیری از انتقال ولتاژ به کابل های بدون شیلد و دیگر کابل ها
  • کاملا انعطاف پذیر و دارای خاصیت مکانیکی که از آسیب های محیطی جلوگیری می کند
  • ارسال سریع داده با توجه به پوشش حفاظتی از داده های درون سیم در برابر آثار مخرب بیرونی

پیشگیری از ایجاد میدان الکتریکی میان هادی ها

گاهی اوقات قرارگیری نزدیک به هم تعداد بسیاری از کابل ها در یک خط انتقال باعث ایجاد ناهماهنگی در دیگر کابل ها می شود. در نتیجه استفاده از یک شیلد یا لایه محافظ به طور قابل توجهی تاثیر مخرب میدان الکتریکی را کم می کند. لایه محافظی که هادی را می پوشاند از جنس فویل می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تعریف و کاربرد کابل شیلد دار، مزایا و انواع آن به صورت خلاصه مورد بحث قرار گرفت. برای داشتن یک کابل مرغوب که بتواند نیروهای مزاحم را دفع کند، ایمنی را تضمین کند و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، کابل شیلد دار انتخاب درستی است.

برای مطالعه موارد بیشتر به لینک های زیر در نید صنعت مراجعه فرمایید:

انواع سیم و کابل برق

سیم افشان چیست

کابل افشان چیست

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید