تفاوت کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷ و Cat8

شبکه های کامپیوتری دارای دو یا چند رایانه، مودم و پنل هستند که با بهره گیری از منابع سخت افزاری و همین طور نرم افزاری اطلاعات را منقل می کند. کابل های شبکه از زمان اولیه کامپیوترها برای آن ها به کار می رفت و امروزه نقش گسترده تری پیدا کرده است. سه مدل از کابل CAT5 و CAT6 و CAT7 از مهم ترین کابل های شبکه هستند که بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷ و Cat8

تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و CAT7 و CAT8

سیم و کابل های مخابراتی انواع و اقسام مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها کابل شبکه است. کابل های شبکه با توجه به پهنای باند و سرعت آن ها دسته بندی می شود که از جمله آن ها می توان به کابل های شبکه CAT5 و CAT6 و CAT7 و CAT8 اشاره کرد که این کابل ها هر کدام دارای یک سری ساختار و ویژگی های مخصوص به خودشان می باشند.

تفاوت کابل شبکه CAT5، CAT6، CAT7 و CAT8

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه به یک سری سیم هایی می گویند که از مس و شیشه تولید می شوند. این کابل ها به منظور ارسال و انتقال داده ها بین روترها، شبکه ها و رایانه ها به کار می روند. کابل شبکه را می توان نوعی کابل در نظر داشته که جریان در آن ها انتقال پیدا کرده و از دستگاهی به دستگاه دیگر می رود.

تفاوت کابل شبکه CAT5، CAT6 و CAT7

تفاوت کابل شبکه CAT5، CAT6 و CAT7

شبکه های کامپیوتری دارای دو یا چند رایانه، مودم و پنل هستند که با بهره گیری از منابع سخت افزاری و همین طور نرم افزاری اطلاعات را منقل می کند. کابل های شبکه از زمان اولیه کامپیوترها برای آن ها به کار می رفت و امروزه نقش گسترده تری پیدا کرده است. سه مدل از کابل CAT5 و CAT6 و CAT7 از مهم ترین کابل های شبکه هستند که بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

کابل شبکه CAT5

این مدل کابل شبکه از پهنای باند فرکانسی به اندازه 100 مگاهرتز تشکیل شده است که باعث می شود تا داده ها از ثاله صد متری هم با سرعت معادل 100 مگابیتی بر ثانیه پشتیبانی شوند. البته باید بگوییم که در فاصله کم تر این کابل سرعت بیشتری ارائه می کند.

کابل شبکه CAT6

CAT6 یکی دیگر از انواع کابل شبکه است که از پهنای باند بیشتری به نسبت دیگر مدل ها تشکیل شده است. این کابل می تواند داده ها را تا فاصله 100 متری با سرعتی معادل بر یک گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد و همین طور در فاصله های کم نیز این سرعت بیشتر می شود. لازم به ذکر است که در داخل کشور ما کابل شبکه CAT6  و CAT5 بیشترین کارایی را دارند.

کابل شبکه CAT7

با توجه به بررسی دو کابل شبکه گفته شده، نگاهی به کابل شبکه CAT7 می اندازیم. پهنای باند این کابل از نسل های قبلی خود بیشتر است و می تواند داده ها را با سرعتی معادل بر 40 گیگابایت انتقال دهد. همین طور هر چقدر مسافت کم تر باشد، سرعت ارسال هم بیشتر است. باید بگوییم که کابل شبکه CAT7 از سوکت های GG45 بهره می گیرد و تمام کابل های آن از مدل SFTP می باشند.

کابل شبکه  8CAT چیست؟

با توجه به بررسی کابل های مختلف بهتر است نگاهی به کابل شبکه CAT8 هم داشته باشیم. این کابل یکی از جدیدترین مدل های کابل شبکه است که دارای پهنای باند بسیار زیاد می باشد و پهنای باند آن حدودا 2 گیگاهرتز است که دو برابر کابل های CAT7 می باشد.

این کابل ها از این نظر که در آن ها از SFTP استفاده شده است و با شیلد به بازار ارائه می شوند. شباهتی با کابل های CAT7 دارد. همین طور این مدل کابل در فاصله های کم تا حتی 30 متر نیز شتاب زیاد خو را نگه می دارد؛ بنابراین در بیشتر دیتاسنترها از آن ها بهره می گیرند.

کابل شبکه CAT5، CAT6 و CAT7

مقایسه کابل شبکه CAT5، CAT6 و CAT7

برای بررسی این سه کابل شبکه ابتدا بهتر است نگاهی به سال تولید این کابل ها بیاندازیم. باید بگوییم که سال تولید و عرضه این مدل کابل ها با هم دیگر فرق دارد و کابل های شبکه CAT5 زودتر از کابل شبکه CAT8 به بازار وارد شده اند. همین طور میزان داده کابل ها نیز در تفاوت آن ها با هم دیگر فرق می کند. کیفیت کابل ها و همین طور میزان صدای تولید شده توسط آن ها نیز متفاوت است و کابل های جدید مانند CAT8 کیفیت بیشتری دارند.

یکی از موارد مهم در بررسی این کابل ها، قیمت آن هاست. هر چقدر کابل ها جدیدتر باشند قیمت بیشتری دارند، کابل های CAT5 در دسته بندی کابل های شبکه کم ترین قیمت را دارند.

از لحاظ ضخامت هم باید بگوییم که کابل های CAT6 دارای اسپیسر می باشند که ضخامت آن ها را بیشتر می کند. همین طور از نظر سیگنالی هم به یک میزان تلفات دارند.

کابل شبکه

برترین برندهای کابل شبکه

یکی از لوازم مهم در ساختار شبکه های رایانه ای، کابل آن هاست که این وظیفه را برعهده دارد تا داده ها را دریافت و ارسال کند و این کار را بین سرورها و کلاینت ها انجام می دهد و همین طور می تواند بخش های مختلف شبکه را به هم دیگر متصل کند. باید به شما بگوییم که با توجه به این که کابل های شبکه روز به روز مهم تر می شوند، یک سری برندها در این زمینه فعالیت می کنند که بهترین آن ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

زمانی می توان یک سری برندها را به عنوان بهترین برندهای کابل شبکه دانست که از علم جدید، متریال اولیه مرغوب و همین طور تجهیزات دقیق بهره بگیرند. بهترین برندها، شرکت هایی هستند که این موارد را رعایت کنند تا بتوانند بازدهی خوبی داشته باشند. از بهترین برندهای کابل شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لئونی

لئونی یکی از برندهای کشور آلمان است که در زمینه طراحی و تولید انواع سیم و کابل شبکه فعالیت می کند، این شرکت بخشی از کارهای تامین سیم خودروهای آلمانی بی ام و را انجام می دهد. کابل های این شبکه بسیار با کیفیت بوده و با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه می شوند.

لگراند

این برند برای یک شرکت فرانسوی است که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات برقی فعالیت می کند. لگراند پر فروش ترین محصولات را در زمینه کابل های شبکه دارند، چرا که محصولات آن ها از مواد اولیه با کیفیت تولید شده است و طول عمر زیادی دارد. 

نگزنس

نگزنس شرکتی متعلق به فرانسه می باشد که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات شبکه و فیبرنوری فعالیت می کند. این شرکت توانست هاست تا کابل های شبکه با کیفیت و با طول عمر بالا تولید نمایند.

هلوکیبل

هلوکیبل هم برندی برای آلمان است که توانسته با کیفیت ترین کابل های شبکه را تولید کند و به دیگر کشورهای جهان از جمله ایران صادر نماید. این کابل تقریبا، از کیفیت و جنس خوبی برخوردار است اما به نسبت دیگر برندها در بازار کم تر یافت می شود.

لویتون

این برند برای کشور آمریکاست که در سال 1906 در شهر منهتن کار خود را شروع کرد و توانست امروزه انواع مدل پریز، سنسور، تجهیزات و کابل شبکه را تولید کند. لویتون امروزه توانسته است در 85 کشور دنیا محصول خود را صادر کرده و فعال باشد. این کابل ها با توجه به استانداردهای CPR تولید می شوند.

کام اسکوپ 

کام اسکوپ هم یکی دیگر از کابل های برند آمریکایی است که محصولات خود را از جنس مسی و فیبرنوری تولید می کند و سابقه زیادی در زمینه تولید کابل های شبکه دارد.

زیمنس

شرکت زیمنس برند نام آشنایی است که احتمالا اسم آن را بارها شنیده اید. این شرکت در زمینه طراحی و تولید محصولات شبکه فعالیت می کند و یک سری کالاهایی را عرضه کرده که از نظر طول عمر، جنس و کیفیت نظیر ندارند.

بلدن

شرکت بلدن برای کشور آمریکاست که تجهیزات شبکه و محصولات مرتبط با آن را طراحی و تولید می کند و همین طور کابل های الکترونیکی پر سرعت را می سازد. این برند در بازار داخلی کشور ما هم طرفدارانی را دارد.

پریز مین گروپ

این برند نیز برای کشور ایتالیاست که علاوه بر کابل در زمینه تولید محصولات مورد نیاز نیروگاه های بادی نیز فعال است.

چرا از کابل شبکه استفاده کنیم؟

در حال حاضر ارسال و انتقال داده ها بدون استفاده از کابل های شبکه بین کامپیوترها، روترها و همین طور شبکه های استورج غیر ممکن است. به همین دلیل برای انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دیگری باید از کابل شبکه استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

راهنمای خرید کابل شبکه

بهترین نوع کابل شبکه

استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه 

انواع روکش کابل شبکه

تفاوت کابل شبکه UTP ، SFTP، FTP چیست

تفاوت کابل شبکه indoor و  outdoor 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید