تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

پیش از آن که بخواهیم تفاوت این دو کابل شبکه را بگوییم باید بدانید که کابل های شبکه می توانند در شرایط گوناگون به خصوص فضاهای خارجی که در معرض بارش باران و گرد و خاک و ... هستند استفاده شود که به آن ها کابل های شبکه outdoor گفته می شود. این مدل کابل های شبکه می تواند در برابر سرما، گرما، اشعه خورشید، رطوبت و حشرات و ... دوما بیاورند. کابل های outdoor دارای مقاومت بالا بوده و ظاهر آن ها به نسبت کابل های indoor ضخیم تر بوده؛ اما وزن آن ها سبک تر می باشد.

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

کابل شبکه یکی از انواع سیم و کابل های مخابراتی محسوب می شود که در محیط های مختلف به کار می رود. این کابل ها امروزه از ویژگی های زیادی برخوردارند و باعث می شوند تا هم در سطح زمین و هم فضاهای دیگر بتوان به خوبی از آن ها بهره گرفت. در کابل شبکه ما شاهد دو دسته کابل های شبکه indoor و کابل شبکه outdoor هستیم که هر یک از آن ها با هم دیگر تفاوت هایی دارند.

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

پیش از آن که بخواهیم تفاوت این دو کابل شبکه را بگوییم باید بدانید که کابل های شبکه می توانند در شرایط گوناگون به خصوص فضاهای خارجی که در معرض بارش باران و گرد و خاک و ... هستند استفاده شود که به آن ها کابل های شبکه outdoor گفته می شود.

این مدل کابل های شبکه می تواند در برابر سرما، گرما، اشعه خورشید، رطوبت و حشرات و ... دوما بیاورند. کابل های outdoor دارای مقاومت بالا بوده و ظاهر آن ها به نسبت کابل های indoor ضخیم تر بوده؛ اما وزن آن ها سبک تر می باشد.

کابل شبکه outdoor از روکش با کیفیت برخوردار است که می تواند از پی وی سی یا پی ای تولید شود. کابل های شبکه که از جنس pvc هستند، می توانند دمایی را در بازه های 60- تا 10 درجه تحمل کنند، در صورتی که روکش شبکه های PE قابلیت تحمل دمای +600   و 55-   را دارد.

همین طور لازم به ذکر است که کابل های شبکه معمولا با دو مدل روکش به صورت تک و دو روکش تولید می گردد که رنگ آن ها معمولا مشکی می باشد. این مدل کابل ها ظاهری شبیه به کابل های شبکه داخلی دارند، اما ضخامت آن ها به نسبت کابل های INDOOR بیشتر می باشد.

از دیگر تفاوت های کابل شبکه indoor و outdoor می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از کابل های اوت دور در بیرون از ساختمان استفاده می شود، در صورتی که کابل های ایندور تنها در فضای درونی محیط کارایی دارند؛ چرا که قدرت محافظتی آن ها به نسبت outdoor کمتر است.
  • ضخامت کابل های outdoor در مقایسه با indoor بیشتر بوده و دوام آن ها نیز بالاتر است.
  • از نظر ساختاری این دو کابل با هم دیگر فرق دارند، کابل های outdoor دارای روکش pvc و pe می باشند و یک روکش steel  دارند که برای محافظت از آن ها استفاده می شود.
  • هر دوی این دو کابل باید در فضاها و جاهای مخصوص به خود مورد استفاده قرار بگیرند.

کابل شبکه indoor و outdoor

کابل شبکه indoor  و outdoor از چه شباهت هایی برخوردار هستند؟

علاوه بر تفاوت هایی که درمورد این دو کابل گفتیم، آن ها دارای یک سری شباهت ها نیز می باشند که عبارتند از:

  • هر دو مدل این کابل از یک سری کاربردهای یکسان برخوردارند، از هر دوی کابل ها در شبکه استفاده می کنند و این وظیفه را دارند تا داده ها و دستگاه های مختلف را بهم وصل کنند.
  • هم کابل outdoor و هم کابل indoor دارای هشت زوج سیم به تنیده شده هستند.
  • روکش هر دوی این کابل ها از جنس PVC است.
  • محافظ و شیلد این کابل ها در هر دو مدل داخلی و خارجی با هم دیگر یکی می باشد.
  • کابل LAN این دو مدل از نظر شکل ظاهری تقریبا مشابه است.

کابل شبکه Indoor چیست؟

کابل شبکه indoor یکی دیگر از مدل های کابل شبکه است که معمولا درون ساختمان ها به کار می رود. این مدل کابل ها دارای شکل ظاهری شبیه به کابل های outdoor هستند؛ اما مقاومت آن ها در مقابل آن ها کم تر بوده و در برابر عوامل محیطی هم دوما نمی آورند. در کابل شبکه indoor از پی وی سی و یا LSZH به عنوان روکش استفاده می کنند.

کابل شبکه outdoor چیست؟

کابل شبکه outdoor عملکردی دقیقا متفاوت از کابل های شبکه indoor دارد. این کابل ها برای محیط های بیرون استفاده می شوند و از استقامت و دوام بالایی دارند و می توانند در شبکه به خوبی عمل کنند. کابل های outdoor را می توان در جاهایی که تغییرات دمایی و شرایط آب و هوایی سخت دارند استفاده کرد.

اگر به این کابل ها دقت کرده باشید، ظاهر آن ها مقاوم و ضخیم است؛ اما دارای وزن سبکی می باشند. پس از موارد گفته شده به روکش کابل outdoor می رسیم، روکش این کابل دارای استحکام زیادی است و از جنس پی وی سی یا pe معمولا ساخته می شود و می تواند تغییرات دمایی زیادی را تحمل کند. یکی از کاربردهای اصلی کابل های outdoor برای نصب و استفاده دوربین های مداربسته در خارج از ساختمان است.

کابل indoor و outdoor

بررسی تفاوت قیمت کابل شبکه indoor و outdoor

علاوه بر موارد گفته شده یکی دیگر از عواملی که در بررسی کابل های شبکه اهمیت زیادی دارد؛ قیمت آن ها می باشد. کابل های شبکه با توجه به ساختار، جنس روکش و کاربردی که دارند از نظر قیمت نیز با هم دیگر متفاوت هستند. باید بگوییم که کابل های شبکه outdoor با توجه به این که ویژگی ها و ساختار محکم تری به نسبت کابل های indoor دارند، از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

تفاوت کابل indoor و outdoor

موارد مهم در انتخاب و طراحی کابل شبکه indoor و outdoor

این دو کابل شبکه هر دو دارای کاربرد مخصوص به خود می باشند. اولین موردی که در طراحی و استفاده از آن ها وجود دارد، داخلی یا خارجی بودن آن هاست. اگر لازم است که کابل شبکه ضخیم و مقاوم نسبت به شرایط آب و هوایی باشد، بهتر است از کابل شبکه outdoor استفاده شود, اما برای کارهای درونی ساختمان و شبکه های داخلی کابل های indoor به کار می روند که نیاز به مقاومت آن چنانی در برابر بارش باران، آفتاب، رطوبت و... ندارند.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

انواع کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه 

بهترین نوع کابل شبکه 

استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه

انواع روکش کابل شبکه

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید